Gå til innhold
Arkivverket

[#3931] 1865: pleiebarn i Rygge/Moss. Er de søsken?

Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Jeg leter etter min tippoldemors bakgrunn. Hun het Emma Charlotte Jonasdatter og var f 1857, Rygge. I 1865 finnes en Ema Jonasdatter som fattiglem på Melløs i Moss, og jeg tror dette er riktig perosn. Videre søk viser at en Gina Christine Johnasdatter er pleiebarn på Værlen, Moss i 1865. Hun er 7 år og f i Rygge. En Joseffine Jonasdatter er fattiglem på Lilleeng i Rygge, og er 11 år, f i Sverige. (Foreldrene til Emma har jeg tips om at var svenske/tatere)Er det noen som vet om disse var søsken?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Siri A. Baklid

Kan nå selv svare bekreftende på at i alle fall Emma Charlotte og Gina (eller Georgine Christina) var søsken. Noen som har forslag til hvordan jeg kan finne ut hvorfor de ble satt bort? Finner ikke foreldrene nevnt som døde eller utflytta...Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kanskje det lokale prestearkivet i Statsarkivet kan avsløre noe. Eller formannskapsprotokollen, eller protokollen til en annen passende "kommunal instans" fra den tiden, for Rygge (?) kommune. Eller den lokale lensmannens protokoller. En eller annen form for øvrighet må jo ha vært involvert hvis barna ble tatt fra foreldrene sine, men jeg vet ikke hvor langt tilbake alle disse protokollene går. Det vet nok statsarkivet ditt.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Takk for gode tips! Litt av problemet er iflg en ansatt på arkivet i Oslo at det ikke finnes papirer fra lensmann eller fattigvesen på denne tiden. Jeg har sett på dødslister fra presten, men fant ikke register over døde fra ca 1840 - 65. Så utfordringen er: finnes det andre smarte måter å finne ut mer på, eller må jeg gi opp?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.