Gå til innhold
Arkivverket

[#3961] Hans Johanson, svensk arbeider, Slagen 1868.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Noe nærmere den velkjente "nålen i høystakken" er det vel vanskelig å komme. Men jeg forsøker allikevel:Hans Johanson, svensk arbeider, er ført opp som min oldemors, utenomekskapelige, faderlige opphav da hun ble døpt i Slagen krk. i 1868.Kirkebøkene vil neppe gi noe mer, men jeg har et lønnlig håp om at det kan finnes andre kilder. Finnes det f.eks. lønningslister eller oversikt over arbeidere ved Valløy Verk? Jeg vet at ganske mange fra Båhuslän tok turen over fjorden for å søke bedre utkomme og Valløy Verk representerte utvilsomt et håp for mange.Spørsmalået blir derfor: Vet noen om det finnes kildemateriale for Tønsberg-området fra denne perioden som på noen måte kan identifisere personer som Hans Johanson og fortelle hvor de kom fra?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det gjaldt min oldemor. Men joda. Jeg har sjekket og har t.o.m. kopi av konfirmasjonsinnføringen i Skoger kirke (tror i farten det var 1882), men det står ikke noe mer der enn i dåpsinnføringen i 1868.Må ellers innrømme at jeg ikke er sikker på om kirkebøkene for Tønsberg/Slagen-området har oversikt over innflyttede for denne perioden (1860-1870). Har vært gjennom det meste av Sem og Slagen, men har ikke funnet noe der.Mener å huske at det finnes en Hans Johanson, født i Sverige, i FT1900 for (tror det er) Sem, men halmstrået er så tynt at jeg foreløpig har latt det ligge.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.