Gå til innhold
Arkivverket

[#4053] CORNELIUS LETH og HELENE MALLING


Gjest Torkil  Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkil  Lier

Cornelius(Kruuse)Olsen Leth,1736-1784,seilmaker i Fredriksværn,Mandal og Kr.sand;sønn av skomaker Ole Hansen Leth(Læt etc.)og hustru Birte Corneliusdatter Kruuse i Stenene,Larvik. Gift 1769 i Fredriksværn med Helene Malling,1740- 1784; datter av borger og bedemann i Kr.sand Niels Pedersen Malling og 1.hustru Abelone Torchilsdatter Kige. Ektefellene endte til slutt opp i Kr.sand,hvor de ble gravl.med 1 mnds.mellomrom i 1784, i fattig jord. Barna jeg har funnet er: 1.Abelone Corneliusdatter, dpt.30/3-1770 i F.værn. 2.Ole Corneliussen, dpt.6/5-1774 i Mandal. 3.Karen Lodberg,dpt.24/3-1782 i Kr.sand, d.1783. Er det noen som sitter med opplysninger om noen av de omtalte personer så er jeg takknemmelig for svar. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Noe direkte har jeg ikke, men muligens litt om din Apelone Torkildsdotter Kige:Odelsmanntallet 1624 for Mandal len: 1111: Oluff Kige mett sine arfffuinger wbytt thillkommer, Odelsgtz Vdj Landøen 1 h(ud) Nogh som forne. Oluff allne thillkomme Odelsgtz: Vdj Farrestad 1 h(ud)Agder Historielags årbok 1986, nr. 62: s. 30: Ole Matsson Kige f ca 1587? gm. Apelone! Rasmusdtr. Toftenes. Apelone kan du følge i denne slektstavla og i en del andre artikler i AHs årbøker. (Artikkelen før denne om Smørslekta er grei bortsett fra at det er en generasjonsforskyvning på Benkestokkk-tilknyttningen) Oluff og Apelone er foreløpig tilliggende herligheter som jeg ikke har gjort noe med foreløpig, bare har i bakhodet som en mulighet, og du gav meg den mulige forbindelsen.Jeg har nemlig: Else Jonsdotter Nodeland, døpt 1752 (RA: HF 1463 Mandal/Halse), fadder Torchild SaanumMatrikkel for Vest-Agder 1647:Wester Sanumb 3 huder. (Saanum-Vestre) Mandals presteboel 1 hud. Aanonn ibd. 2 huder. Rader bøxlenAanonn bruger 2 ½ hud. Torckill ½ hud. (Ikke identisk)Kiige 2 huder. (Kige) Kong. Mayt. tilhørige. Oelle ibd. bruger det.En interessant forbindelse er denne:Odelsmanntallet 1624: 2011: Rødberg (Raudberg) .. Oluff Vadtzøe i Bergen 1 h och 5 eng. ... Det må antas at Vadtzøe er feilskrift for Matsson,. DN VII, nr. 800 gir en god ættetavle over Raudabergætta som kan følges tilbake til ca 1400 i andre DN dokumenter. Litt om geografien: Sånum og Toftenes (og Nodeland) er så godt som nabogårder, Lande også, som kommer inn i forbindelse med Rødbergætta. De ligger like vest for Mandal. Kige ligger mellom Mandal og Tregde, og Landøy ligger utenfor Tregde. Kildene: DN Agder Historielags utgivelse av Odelsmanntalet for 1624 for Nedenes, Råbyggelag og Mandal len og Lister lens jordebok ca. 1617 Agder Historielags årbøker (diverse) Finnes på gamle UB, nå Nasjonalbiblioteket, galleriet helt rundt på hyllene under rekkverket. Det er mulig at du kan finne spor etter din skomaker i diverse bøker om Mandal bys historie av Holmer Hoven, Saars, Fjeldsgård (RA lesesal, Deichmann?) og en ny utgave på NBiO. lesesalen (galleriet)Som sagt, foreløpig har denne slektskretsen vært tilliggende herlighet som er lagt i haugene, med påvente av at Mandal kommune skal komme ut med sin bygde/slektsbok om Halse. Såvidt jeg forstår er materialet ferdig, men det gjenstår "klargjøring" for trykking Pga av lokalisering i Oslo har det ikke vært mulig å gjøre noe på statsarkivet i Kr.S., slik at jeg ikke har fått sjekket skifter etc.. Håper at du har fått noen "ankerpunkter" og at du kontakter meg dersom du finner ut mer.Mh Kristian Fjeldsgård agnes.kristian@os.telia.noPS: Kona har aner fra Danmark, Wegener/Leth som er presteslekt. De finnes i Norge også, bl.a. omskrevet i AHÅ. Jeg har en slektstavle for Wegener liggende, slik at det kan være en forbindelse, send mail-adresse så skal jeg oversende den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kikket litt i haugene.To artikler om Apelones mulige forfedre: Petrus Valand: Sorenskriver Rasmus Lauritsen på Toftenes i Halse etc, Agder Historielags Årbok nr. 46, 1968 Bjarne Skarpengland: Hadde Begnt Henningsen en sønn som het Rasmus: Agder Historielags Årbok nr. 60, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.