Gå til innhold
Arkivverket

[#4150] Peter Andersson frå Beitstad/Vesterålen


Gjest Kate Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Kate Øren

Prøvar på nytt å finne opplysningar om Peter Anderssons opphav. Han er født 1828 i Beitstad, Nord-Trøndelag. Ein annen debattdeltakar hevda han var son til Anders Melgaard i Beitstad. Peter flytta til Bø/Mårsund i Vesterålen, og i 1865 FT tilseier alderen at han er fødd 1824.Det er vanskeleg å få verifisert om Peter var son til ein som heitte Anders Paulson Melgaard. Det er ingen som heiter det på Melgården i folketeljingane. Eg veit heller ikkje kven som er mor hans. Eg har funne ein Anders Paulson Five frå Stod i N-T, fødd ca. 1797, som kan passe.Eg er difor interessert i opplysningar som kan løyse denne vesle gåta, som sikkert er veldig enkel, men likevel vanskeleg nok for ein som ikkje har tilgang på trønderske kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg går ut fra at den debattdeltakeren du sikter til er meg, siden jeg var den eneste som svarte på ditt forrige innlegg. Min konklusjon var slett ikke at Peter Andersen var sønn av Anders Melgård - tvert imot. Anders (Olsen) Melgård døde barnløs. Jeg antar at dersom en Anders Paulsen Melgård er registrert som far til Peter Andersen, må han ha vært i tjeneste på Melgård på det tidspunktet Peter ble født.For øvrig viste jeg til 2 andre personer i Beitstad ved navn Anders Paulsen. Men selvsagt kan Anders Paulsen være fra en av nabobygdene. Den eneste måten å finne dette ut på, er vel å sjekke kirkebøkene. Du får låne mikrofilmer med kirkebøker på biblioteket, alternativt kan du kjøpe filmer/fiche/CD fra Riksarkivet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Takker for svaret.Det var ein annan som kom med opplysningen om at Peter var født i Beitstad som son av Anders Paulson Melgård.Eg reknar med at denne Anders i så tilfelle må ha vore tenestekar på Melgård kring 1828. Det er vel då også sannsynleg at Anders kom frå same bygd eller andre nærliggande bygder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.