Gå til innhold
Arkivverket

[#4192] Utvandring til Usa

Gjest Tony Liestøl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tony Liestøl

Jeg har ca 60 slektninger som utvandret til Usa fra 1850 til 1900, hvordan skal jeg finne dem ? Hva med norske bokstaver i Usa ?, jeg har en som hette Størker Størkersen f.eks, har noen forslag til hva han kunne hett i Usa. Hvilke internett plasser er brukbare utenom mormonerene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hi Tony!Du har nok en fryktelig vanskelig oppgave. Hva folk kalte seg der borte i Amerika er umulig å vite. Hvilket efternavn (Slektsnavn) de tok er også veldig problematisk å forstå,Jeg kjenner til en Hallingdalslekt som reiste ut i 1880 årene. De bodde på en plass i Hallingdalen , men ønsket ikke å kalle seg opp etter det bruket. Derfor tok de navnet Gorden (Gården). Neste generasjon ble delt. En del kalte seg fortsatt Gorden, mens andre syntes Gordon hørtes bedre ut.På sidene til Tore på Sporet , NRK.no under "seksjonen" let, har jeg lagt ut en del linker og litt informasjon om å søke på Internett."Jeg" fant tidligere i slektninger , ca. 30 tremenninger og desto flere 4 menninger i Amerika.Utgangspunkter var tre søstere av min bestemor som reiste fra Norge i 1890 årene. Jeg hadde lett i 1 1/2 år.Takket være Hallinglaget der borte ble familien oppsporet.Bygdelagene er en viktig informasjonskanal.Lykke til!! Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi W. Opdal

En fin samling av linker ligger hos Tore på Sporet på www.nrk.no. www.rootsweb.com er et fint sted å søke. Selv har jeg iløpet av den siste måneden endelig funnet "hele slekten + litt til" vha denne "siten". Lykke til - ikke gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.