Gjest Britt Frank Skrevet November 15, 2000 Del Skrevet November 15, 2000 Døpte i S&F: ved dåpen til et av hans barn i 1878, er min oldefar oppført med bosted "Grimelid verk". Vet noen av dere hvilket verk dette var? (eller fortsatt er). Selv var han verksarbeider, andere under samme bosted er oppført som gruvearbeider eller smed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ingrid Vågene Skrevet November 16, 2000 Del Skrevet November 16, 2000 Ja det var gruver på Grimeli og også på Svanøy. Jeg mener gruvene på Svanøy hørte til Grimeli. Jeg mener det var kopper som ble funnet der og at gruvene ble nedlagt ca. 1880 med en oppblomstring under siste krig. Min tippoldefar, som kom fra Røros og gruvene der, døde i gruvene på Svanøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gisle Hersvik Skrevet Desember 8, 2005 Del Skrevet Desember 8, 2005 Litt om:Grimmelid Kobberværk: [url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/1121391.html>LenkeSvanøy Gruver: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Desember 9, 2005 Del Skrevet Desember 9, 2005 Og her er det en relevant debatt: Lenke. Overskriften er dessverre noe misvisende på grunn av en skrivefeil Det skal være Saurdal - ikke Saurland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts