Gå til innhold
Arkivverket

[#4300] Ingeborg Blix, emigrerte 1874, 40 år gammel


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har mistanke om at min oldemor, Elisabeth Marie Olsdatter, f. i Sandefjord 1841, ugift, er den Elisabet Olsdatter, 30, som emigrerte til Amerika i 1874 som tjenestepike for fru Ingeborg Blix, 40 år, som reiste med 3 barn: Ludvig, 11, Elise, 4, og Alexandra, 2 år. Denne gruppen på 5 personer reiste fra Oslo med "Kong Sverre" 21. juli 1874, destinasjon New York.Er det noe som vet noe som helst om denne Blix-familien? F.eks. hvor de slo seg ned i Amerika? Jeg finner dem heller ikke i FT 1865. Takknemlig for ethvert tip!MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Ingeborg Marie Blix var født ca. 1833 og var datter av den kjente brennevinshandler Johan Carl Gabrielsen og Erasmine Bilovine Bilovsen (familien er nærmere omtalt i bind II av Knut Hougens Sandefjords historie).Ingeborg giftet seg i Sandefjord 27. oktober 1853 med skipsfører Fredrik Abraham Blix. Han var født ca. 1829 og var sønn av kaptein Johan Peter Blix (f. 1793 i Fredrikstad, død 1854 i Stokke ?) og Klementine Elisabeth Bøckmann (f. 1803 i Sandefjord av kjent slekt og død i Sandefjord 1876).Fredrik Abraham Blix var skipsfører, handelsborger og navigasjonslærer i Sandefjord hvor han fikk minst åtte barn i perioden 1854 til 1871. I 1856 utga han en lærebok i navigasjon (se nærmere opplysninger i Halvorsens forfatterleksikon). Ifølge Halvorsen var han også en tid tolk i Kristiania. Ifølge Halvorsen reiste han i 1878 til Amerika hvor han var ansatt på et meglerkontor i Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Torkel!Tusen ganger takk for ditt innlegg! Det var svært interessant, idet det gir nok et sterkt indisium på at det virkelig var min oldemor Elisabeth Marie Olsdatter som emigrerte i 1874 som tjenestepike for Ingeborg Blix og hennes 3 medreisende barn. Nå gjelder det "bare" å finne familien igjen i Amerika! Noen som har tips å gi angående dette spørsmålet? MVH Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.