Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4373] Jesper Tagensen Balcenborg

Recommended Posts

Gjest Halvor Aaby

Henrik Jespersen Balchenborg var klokker i Åfjord i Sør-Trøndelag fra ca 1700. I følge Åfjord og Jøssund gårdshistorie var han født ca 1670 og døde ca 1738. På grunn av fødselsåret, og at han er nevnt i manntallet 1701, er det mindre sannsynlig at han er sønn til Jesper Tagensen, men kanskje ikke helt utelukka. Han bodde på Strand i Åfjord, og hadde barn. Med hilsen Halvor.

Gjest Halvor Aaby

Noen nye opplysninger i samme sak. Jeg har sett i Norsk slektshistorisk tidsskrift XV, hefte 3, der slekta Balchenberg er omtalt. På side 263 nevnes Henrik Jespersen Balchenberg døpt 1671 i Tingvoll. Faren var Jesper Lambertsen Balchenberg på Gjul i Tingvoll. I samme artikkel opplyses det at han bodde i Nordland under skiftet etter mora 1689, noe mer har ikke forfatteren Delphin Amundsen funnet. Sjansen for at dette er den samme personen som ble klokker i Åfjord, er svært stor. På side 261 i samme heftet står alle 8 barna til Jesper (Tagesen) Balchenberg, men skjebnen til barna er ukjent. Jesper Tagesen og Jesper Lambertsen Balchenberg var søskenbarn. Halvor.

• 2 uker senere...
Gjest berit knudsen

I flg. mine opplysninger var Thage Balchenborg rådmann i Bergen og gift med Bodil Sørensdt. Brochmann. Jesper Balchenborg bodde i Sundal, gift med Dorthe Henriksdt. Røtter eller Rytter. De hadde også 3 søstre : Sille el. Cecilie, Else og Anna Maria. Som etterkommer har jeg bare en datter av Else Blanchenborg.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.