Gå til innhold
Arkivverket

[#4413] Ingebrigtsli i Rindal

Gjest Ole Bernt Gammelsæter
 Del

Recommended Posts

Har problemer med å finne foreldre til John Johnsen f. ca 1818. Har følgende "treff" på han:1. 1837 inflyttet Kr.sund fra Kloboe Jon Jonsen Syrstad g.m. Ane Ingebrigtsdtr alder ukjent 2. 1865 FT John Møst 48 år født i Meldals Prgj g.m. Ane Ingebrigtsdtr 54 år født i Ringebo Prgj sønn John Johns. Møst 23 år f. Fredø 3. 1867 død Anne Ingebrigtsdtr 55 år 4. 1870 får datter Alide Emilie Jonetta foreldre John Johnsen Ingebrigtslie og pige Anne Johansdtr Trollmyren 5. 1870 Viet enkemann? John Johns. Ingebrigtslie og pige Anne Johansdtr Trollmyr, brudgom fødested Surendal alder 52, brud Nesset alder 32 Brudgom far John Olsen Ingebrigtslie, brud far Johan Hansson Trollmyren 6. I Nesset bygdebok under Trollmyra finner vi Ane og det står gift med John Møst i Kristiansund 7. 1875 FT Kristiansund: John Møst, minerer født 1819 i Surnadal kone Ane f. 1838 i Nesset barna Alida og Tilla 8. 1885 FT Kristiansund: John J. Møst født 1818 i Rindal samt kona og nå tre barnAt han i 1865 oppgir Meldal som fødested passer ikke helt, men jeg tror det må være samme mann.Hilsen Ole Bernt Gammelsæter Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen John Johnsen født/døpt i Rindal i perioden 1817-1820 i de avskrifter jeg har av kirkebøkene. Det er en som heter Johan Olsen Ingebrigtsli født 1789 som kan være far til John. Johan hadde en uekte datter Marit født 1820 i Rindal (Mor: Randi Johansdtr. Møkkelgård). Johan ble gift i 1826 med Gurå Eriksdtr. Honnstad født 1800. Johan overtok Ingebrigtslia etter far sin i følge skjøte datert 4.juli 1822. Johan og Gurå fikk 11 barn. Johan døde i 1878. Jeg tror mor til John kan være fra Meldal (muligens fra Syrstad), og John kan være døpt i Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og opplysninger om Johan Olsen Ingebrigtsli. Det må vel være han som er faren? Sjekket prestene slike opplysninger ved å skrive brev til de aktuelle kirker hvor vedkommende var døpt? Eller tok de opplysningene vedkommende ga som god fisk? Jeg har lett i kirkebøker fra Meldal og spesielt fra Syrstad, men uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.