Gå til innhold
Arkivverket

[#4443] Fuksebrekk av Ranum, Nord Etnedal


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Eter jeg har arvet fjellgården Fuksebrekk i Nord Aurdal har jeg forsøkt å finne ut hvor langt tilbake jeg kan følge denne gården - en av flere. Jer er foreløpige kommet Erik Haldorsen fra Holdal og konen Berte Engebretsdatter fra Bondeli. Det ser ut som om de bodde i Fuksebrekk fra ca. 1700 og utover. Flere av barna deres bodde der også i voksen alder, også etter at de selv stiftet familie. Sønne Nils f. ca. 1706 dør her i 1762. Han var i 1. ekteskap gift med Karen Olsdatter 1689-1737 (dør her), og deretter med Gnihild Haavorsdatter som bor på Listerud når de gifter seg i 1744.Er det noen som vet noe om plassen eller folkene? Jeg lurer på når gården ble fraflyttet og hvor beboerne ble av ?Bente i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

En av mine aner, Barbro Eriksdatter, giftet seg 1) 1736 m. enkemann Nils Toreson Bergsbakko og 2) 1752 m. enkemann Gudbrand Knutson Steinset. Barbro bodde i begge sine ekteskap på Bergsbakko (Bergsbakken) i Steinsetbygda i Nord-Etnedal. Jeg vet verken når hun ble født eller døde. Da Barbro giftet seg første gang betegnes hun med gårdsnavnet Fuksebrekk (Foesebreche). Vet du om Barbro var datter av Erik Haldorsen og Berte Engebretsdatter på Fuksebrekk i Nord-Aurdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Du har nok rett. Etter det jeg har funnet ut er Barbro datter av Erik og Berte i Fuksebrekk.Erik Haldorsen f. ca. 1673 begravet 22.03.1742. Kireboka forteller at han var 69 år da han døde og bostedet var Fuksebrekk. Han var sønn av Haldor Halvorsen (ca. 1633-1706) og Dorte Gulbrandsdatter på Holdal, Skrautvål sogn i Nord Aurdal. Haldor hadde 9 1/2 skinn i Holdal som den eldste sønnen overtok som odel.Berte Engebretsdatter f. ca. 1680 begravet 31.03.1754 da bosatt på sin barndoms gård Bondeli. Kirkeboka forteller at hun ble 80 årDet kan se ut som om Erik hadde vært gift før ekteskapet med Berte, fordi hans eldste sønn ble født før de giftet seg. Men de giftet seg alstå 12.07.1700.Barn: Haldor: f. ca. 1693 begravet 23.07.1737 da bosatt på Steinset. Nå må det vel sies at og Fuksebrekk ligger i samme bygda. Han giftet seg med Ingri Bjørnsdatter fra Bondeli.Siri: f. ca. 1703 begravet 23.07.1737. Da var hun bosatt i Fuksebrekk ifølge kirkeboka og hun var 24 år da hun døde.Marthe: (litt usikker på henne) f. ca. 1706 d. 1737 på Døvre, samme sogn. Det kan ha vært henne som i 1731 ble gift med Helge Knudsen på Døvre.Niels: f. ca. 1706 begravet 30.11.1762. Kireboka forteller av han var 55 år når han døde i Fuxebrech, så det ser ut som om han bodde der også som voksen. Han var i 1. ekteskap gift med Karen Olsdatter som døde i 1739 i Fosebreche. i 1744 gifter han seg medGunhild Haavorsdatter fra Listerud. Han bodda også da i Fuksebrekk.Gulbrand: f. ca. 1713. Han bor i Fuksebrekk når han hjemmedøper et barn i 1763. Han giftet seg med Barbro Gulbrandsdatter fra Solbrekken i 1745 og da bor han i Foxebreche og er gevorben soldat i major Heltes kompani. Her bor han også når det siste barnet døpes i 1759Barbro: vet ikke når hun er født, men hun gifter seg 02.04.1736 med Nils Thoresen fra Bergsbakko, og da bor hun i Fuksebrekk. Nils ble døpt 24.05.1696 og begravet 30.04.1752. Regner med at hun vet det meste om hans forfedre og søsken. I sitt føste ekteskap med Barbro Haldorsdatter fikk de i alle fall disse barna: Anne (1730-1784)død på Skaar Thore (1731-1732) Barbro (1733-1737)Nils og Barbro Eriksdatter fikk disse barna: Thore: 1737-1820. Død på Aabol av Sebo, samme sogn Halvor; 1741-1783, død i en husmannsplass under Bergsbakko. Barbro: f- 1743 Erik: f. 1746. I 1801 er han husmann under Aabol av Sebo. Haldor: 1748 - 1808, død på en husmannsplass under SeboBarbro og Nils' eldste sønn Thore kjøpte gården Aabol i 1777 go flere av søsknene bosatte seg altså der, som det tidligere går fram. Det er ut som om det ble datteren Barbro som tok over Bergsbakko. I skiftet etter Thore Halvorsen Bergsbakken i 1728 går det fram at gården var odelsgods på 6 skinn. Det samme går frem i skiftet etter Barbro Thoresdatter i 1800, det var da verdsatt til 1500 rd.Jeg har en del om etterkommere også, men du har vel det som er av interesse selv regner jeg med.Fuksebrekk er spesielt interressant for meg fordi jeg arvet denne fredede fjellgården av en fjern slektning. Har forsøkt å holde den istand i samme stil, og har også bygget et nytt "fjøs" på gamlemåten med lafting, medrag og det hele. Tok oss 7 somre.Dersom du vil vite noe mer, eller kanskje gi mer utfyllende opplysninger til meg, kan du jo maile meg direkte. Det er ikke alltid jeg leser disse sidene. benborg@online.noBarbro Eriksdatter gifter seg på nytt med Gulbrand Knudsen f. 1703 på Espeset d. 1765 i Bergsbakko. Han var enkemann på Steinset da han giftet seg 27.12.1752 med Barbro. De fikk datteren Marit f. 1756 d. 1817 i Seboødegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.