Gå til innhold
Arkivverket

[#4644] Fryd - Familienavnet.


Gjest Hans Peter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Peter Hansen

Fryd - familie-/etternavnet altså.Margrete Fryd dukket uventet opp i biografien "Jakten på Gjest Baardsen" av Erling T. Gjelsvik.På side 197 fortelles det om Margrete som ble frastjålet en "færingsbåt" fra båtnøstet til Peder Kaarbøl & Søn (Kristiansund) i 1817. Det er Gjest og Elen Mo som er på ferde.Jeg har en formoder ved samme navn. Min Margrethe Fryd (født ca 1774, død 1803) har jeg hatt liggende til modning siden 1996. Da ga jeg midlertidig opp å finne hennes røtter.Fryd-navnet har jeg ikke støtt på i andre sammenhenger en disse to. Er det noen i denne forsamlingen som har kunnskap om dette familienavnet. Er det noen som har støtt på "min Margrethe Fryd" og kjenner hennes forfedre?? Er det noen som har kunskap om Margrete fra boken om Gjest Baardsen. Kan det være noen sammen heng mellom de to Margret(h)ene.Her er det jeg vet om min formoder: Anne (Mar)Grete (Larsdatter) Hansdatter Fryd.1774. Født ca 1774, ukjent tid og sted. 1798. Gift med kongelig bevilling 13/12-1798 i Gjerpen / Telemark: Anne Margrethe Fryd med Simen Sørensen Hammer. (Toldbetjent og bondesønn fra Hammer / Lørenskog / Skedsmo.) 1799. Datteren Severine Wilhelmine døpt i Skien 21//8-1799. Betjent Hammers hjemmedøpte datter. Moren er ikke nevnt 1800. Sønnen Lars Christian døpt 7/11-1800 på Grønland, Slottsmenigheten. Moren nevnt som Grete Hansdatter.1801. Familien bor i Lakkegaten 38, Aker. Simen Hammer Huusbonde 33 1 ægteskab Consumtions betient M Grete Hansdtr Hans kone 27 1 ægteskab K Syverine Simensd Deres børn 2 K Lars Simensen Deres børn 1 M Else Jacobsdtr Konens moder 60 Enke efter 1 ægteskab K1803. Sønnen Søren døpt 20/5-1803 i Slottsmenigheten. Moren nevnt som Anne Margrethe Fryd. 1803. Margrethe begravet 19/7 i Aker, Fjerdingen 31 år gammel. 1815. Datteren Severine konfirmert i Gjerpen. Foreldrene var da begge døde. Toldbetjent Simen Hammer og Margrete Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.