Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4652] Kari Per/Pedersdtr 1808-1891

Recommended Posts

Gjest Jon Martinsen

Hei. Jeg søker opplysninger om Kari el. Karin Per/Pedersdtr født 1808. Hun ble gift med Peder Hansen Tovset f 1802-1873. I 1865 ft bodde de på gården Tovset i Sør Odalen. Der er hennes fødested oppgitt til å være Sør Odal. Men jeg kunne ikke finne henne i Bygdeboka. Er det noen der ute som vet noe om henne. Alt tas i mot med takk

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/90610-4652-kari-perpedersdtr-1808-1891/
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Her er den du leter etter: Kari født 1.1.1808, døpt 3.1.1808 i Strøm kirke. Hennes foreldre var Peder Olsen Tollhaugen (SO (Sør-Odal bygdebok)4 s 260) f 1770 på Øktner (SO 3 s 473) og hustru Kari Olsdatter f 1772, fra Øvre Krybelsrud (Sør-Odal 3 s 134). De ble gift i 1799. Peder Olsen kjøpte Snekkermoen og flyttet dit (SO 3 s 164-165). Der er det nevnt at Kari Persdatter ble g 1832 m Per Hansen Hofset (som må være feilskrift for Tofset (Tovset).Mvh Pål

Gjest Magne Pettersen

Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål, jeg stammer selv fra Kari og Per H Tovset. Er det noen som vet hvor Per H Tovsets foreldre var fra, de heter Hansen Persen 1759-1820 og Marthe Poulsdtr 1760-1843. Da de giftet seg hadde de begge adressen Sæter, men der står det ingen ting om dem. Er det noen som kan hjelpe meg ??

Gjest Pål Evensen

Jeg har slått opp i kirkebøkene for Odalen (Strøm) og fant disse: Hans dpt 18.2.1759 i Strøm kirke. Mor: Kari Larsdtr. Liseteie. Far: Peder Hansen Krybel, soldat ved hr. Rummelhofs kompani og oberst Restorps regiment. Faddere: Hans Liseteie, Gunder Knutsrud, Kristen Haugen, Randi Dalen, Berte Damlien. Marta dpt 21.5.1758 i Oppstad kirke. Far: Paul Bergseie (mor ikke nevnt). Faddere: Ole Kolbjørnsen, Erik Olsen Øyen, Lisbet Kjølstad, Anna Kuggerud, Barbara Sagstuen. Dette var de eneste som ble døpt i Odalen som kan være de aktuelle personene. Selvsagt kan de være døpt andre steder. Om dette er de rette gjenstår å bevise, ingen av dem er nevnt annet enn født i bygdebøkene (SO 6 s 106 og NO 5 s 274). Sannsynligheten er imidlertid stor for at det er nettopp disse som kommer til Tovset. Sæter som var adressen ved vielsen, var nok bare fordi de bodde/tjente der da. Lisset (Lilleset) er i samme område som Sæter, mens Søndre Berg er i en annen del av Odalen. Håper det var til litt hjelp. Mvh Pål

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.