Gå til innhold
Arkivverket

[#4693] Christen Hansen Dalborgen, f. 1759 i Vardal

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Eva,Joda, ifølge Rustadboken stemmer det;de giftet seg 28.08.1718. Dette var forøvrig Peder's 2. ekteskap; han var tidligere gift med Ingeborg Pedersd. Igelsrud. Hvilken av Peder/Malene's barn nedstammer du fra? Jeg nedstammer fra Ingeborg (1732-1802)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Desverre kan jeg ikke bidra med noe her. Men siden dere er Vardal/Dahlborgen/Brusveen-eksperter, så prøver jeg meg nok en gang på forfedrene til min tippolderfar Jens Olsen Vindfallet i Vardal, og håper dere kan oppklare noen gåter.Jens Olsen f på Nordengen under Dahl, spellemann og skomaker, kalte seg senere Vindfallet (=Bøvreeie) f 29.06.1814 - d i Gausdal ca 1900.Jens Olsens foreldre: Ole Nielsen g 01.01.1803 i Braastad Annex i Vardal m Berit Daffinsdatter. De syntes å ha følgende barn, med mindre jeg har gjort noen feil:1. Niels Olsen Øvre Stokkeeie f 1803; 2. Dafind Olsen Bergseie f 1804; 3. Kristian Olsen Føllingstadeie f 1807; 4. Johanne Olsdatter Føllingstadeie f 1809; 5. Ole Olsen Føllingstadeie f 1812; 6. Jens Olsen Nordengen (ovenfor); 7. Marte Olsdatter u Dahl f 1816.Jeg tror at Ole Nielsen = Ole Nielsen Føllingstad(eie) f 07.04.1781, av foreldre Niels Pedersen f ca 1741, husmann og bødker under Føllingstad, og kona Kari (Karen) Pedersdatter f ca 1744. (Noen som vet mer om de eller kan bekrefte det? Hvem var i såfall Kari Pedersdatter?) Et alternativt foreldrepar er Lars Svendsen f ca 1710-15? g 2 søndag etter Fastelaven 1738 Berit Haraldsdatter (dpt 02.03.1712, datter av Harald Føllingstad som var g med???). Berit Daffindsdatters foreldre er: Daphin Jensen f 27.12.1748 på Rosenvold, husmann og møller på bruk under Dahl i 1801, som 25.10.1771 g Johanne Larsdatter f ca 1748/9? Deres forlovere: Hans DALBORGEN og Ole Kallerud.De hadde følgende barn: 1. Marte Dafindsdatter BRUSVEENEIE f 1773; 2. Jens Dafindsen Busveeie f 1775; 3. Lars Dafindsen Brusveeie f 1777; 4. Beret Dafindsdatter (over); 5. Eric Dafindsen Stokkeeie f 1783; 6. Ingebor Dafindsdatter Stokkeeie f 1783 (tvill.); 7. Dafind Dafindsen Stocheeie f 1785; Jeg mistenker videre, riktignok på tynt grunnlag, at Johanne Larsdatters foreldre er Lars Larsen Skårstad(stuen) som g 08.11.1733 Marit Svendsdatter. Dette fordi jeg i 1826 finner en vielse mellom Marthe Daffindsdatter boende på Skaarstad, og Christian Andersen Skaarstad. Men det er mulig jeg har blander sammen to barnerekker fra Skårstad og Skårstadstuen. Barnerekka er litt forvirrende, men jeg kan ha lest noe feil her:1. (Lars Skorstads barn) Lars dpt 03.10.1734; 2. (Lars SkorstadEies barn) Lars dpt Dom 2 e Advent 1738. 3. (Lars Skorstadstuens datter) Johanne dpt 14.08.1746. (Over) 4. (Lars Scorstadstuens barn Iver f og d 24.12.1747; 5. (Lars Scorstadstuens barn) Lars dpt 05.01.1749 (?); 6. (Lars Scorstads datter) Gun (Guri?) dpt 27.051749 (?); 7. (Lars Scorstads søn )Ole dpt 30.08.1750; 8. (Lars Schorstads søn) Peder dpt 11.12.1752. Daphin Jensens far synes å være Jens Rosenvold. Er han den Jens Olsen som 23.jan.1746 fikk en sønn Erik? Hva var Jens Rosenvolds farsnavn? Hva het kona?? De (mulige) barna jeg har notert er:1. Erik Jensen f 1746; 2. Daphin Jensen Rosenvold dpt 27.12.1748; 3. Ingebor Jensdatter Rosenvoldeie dpt 01.06.1751.Dette virker kanskje forvirrende, men jeg håper at siden Hans Dalborgen er forlover i en sammenheng her, og Dafind Jensen-ungene blir født på Brusveeie, så ser dere kanskje sammenhengen klarere enn jeg kan som mindre lokalkjent i Vardal. (Jens Olsen Vindfallets etterslekt i Gausdal og resten av landet har jeg brukbar oversikt over.) Noen kommentarer fra ekspertisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Til Eva F. og Tor!Angående de eldste ledd på Tømmerhol, er det egentlig vanskelig å si sikkert hva som er riktig. Tollef Tømmerhol er bruker i 1528. 1557-1561 nevnes Erik Tømmerhol som teoretisk sett kan være hans sønn. Paul H. Tømmerhol nevnes i 1591 (bumerket viser P.H.). Jørgen Tømmerhol nevnes så 1612-1619.Lensmann Ole Paulsen Tømmerhol eide gods i Halvorsrud i Totenvika. Dette var gods som han innløste og som bestefaren Harald Narum hadde kjøpt av Arve Alfstad i 1577. Harald Narum nevnes også blant kongehyllingsmennene i 1591 (bumerket viser Harald H.). Utfra dette bør en med stor sikkerhet kunne trekke konklusjonen at Ole Paulsen Tømmerhol var sønn av Paul H. Tømmerhol, som igjen var sønn av Harald H. Narum.Konene er det værre med! Siden Ole Paulsens nesteldste sønn het Jørgen (ble bruker på Kvem)har det vært antatt at hans kone (Kirsti?) var datter av Jørgen Tømmerhol - men dette blir kun en teori! Ole Paulsens tredje sønn het Erik (ble bruker på Ronneby), det er derfor nærliggende å anta en sammenheng til Erik Tømmerhol, og en mulighet er da at Paul Haraldsen var gift med ei datter av Erik. At Ole Paulsens første kone het Kirsti, kan en anta ut fra at hans eneste datter i andre ekteskap ble døpt Kirsti (gift til Hanestad).Håper dette ble mer oppklarende enn forvirrende!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Dalborg-historien. Etter et besøk på statsarkivet på Hamar fant jeg ut at det også var et sted på Vestre Toten som var beskrevet: Daleborgen, også som Dahlborgen. Jeg skulle kryssjekke min 5 og 6 ganger tipp. 5 x tipp Narve Hansen Dalborgskogen fantes ikke i noen av skiftene i Vardal med arvinger når skiftet ble holdt i 1771. Der er det angitt at han var g.m. Inge Evensdatter og at det bare var søsken som arvet han. I skifteprotokoll fra juni 1761 etter en Gudbiør Erichsdatter står det at hun var gift med Narve Hansen og bosted 'Pladsen Dalborgstuen'. Videre i kirkeboken for Vardal står det at en 'Quinde' med bosted Dalborgen ble begravet 4.3.1742, 49 år, hun var gift med en Narve bosted Dalborgen, tilslutt så heter min 4 x tipp Hans Narvesen Dalborgen, begravet 18.12. 1774 ved Aas kirke på Vestre Toten. Finnes det noen Narve fra rundt 1700-tallet på Dalborgen i Vardal eller finnes han på Daleborgen i Vestre Toten?? hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar bern

Hei Geir, takk for svaret, men jeg er antagelig noe treg. Hva mener du med hypotese/mulighet? Jeg antar at det er Narve Hansen fra 'Pladsen Dalborg Skoven' som er angitt i skifteprotokollen som fikk min 4xtip med sin første kone som jeg antar var den navnløse 'Qvinde' angitt i kirkeboken begravet i 1742, videre at han så giftet seg etter tur med Gubjør Erichsdatter som døde i 1761, barnløs og tilslutt med Inge evensdatter som overlevde han. Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.