Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4699] Martha Olsdtr., Fløysand g. 1809

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Jeg har et lite problem: Martha Olsdtr. ble gift 18/6-1809 (Vigde i Hamre) med Jens Wichingsen Ryland. I FT 1801 finner jeg en Marthe, 15 år, på Fløysand - foreldre Ole Andersen Fløysand gift 2. gang med Sygnie Johannisdtr. Søker jeg under gifte i Hamre 1677-1815 finner jeg bare en Ole Andersen som passer: Ole Andersen Fløysand/Enkemann, g. 3/7-1785 med Søgni Nielsdtr. Aadland.Jeg vil tro at det dreier seg om den samme Ole Andersen og den samme Søgni/Sygnie. Jeg vet også at det kan være vanskelig å tyde navn i de gamle kirkebøkene, men kan Nielsdtr. og Johannesdtr. forveksles? Mulig at det har vært en feil innføreing av presten - også det skal ha forekommet. Så kanskje noen kan hjelpe med å finne de rette foreldrene til Martha?Under konfirmerte i Hamre 1750-1807 finner jeg to Martha OlsD, begge fra Fløysand - den konfirmert i 1801, den andre i 1800 på "Festos Ascens: Xsti" - den søndagen/datoen finnes dessverre ikke på DAGE...

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/90657-4699-martha-olsdtr-fl%C3%B8ysand-g-1809/
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg så i dag innlegget ditt, jeg har endel papir om Aadland i Meland, dette navnet vil vere fra Søre Aadland,der har nanet Søgni/Sygni gått igjen i flere generasjoner, skal undersøke litt om dette. "Festos Ascens Xsti" vil eg tro er det latinske ordet på Kristi Himmelfartsdag,6.torsdag etter påske. "Festum Ascensions Domini Ascensio Christi"

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.