Gå til innhold
Arkivverket

[#4763] Maridalen/Oslo.

Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Brodin

Hva slags opplysninger? Det finnes en bok jeg tror heter "Maridalen" med vekt på kulturhistorie, biblioteket kan sikker bestille. På nettet finnes litt på www.slf.no/tur/ Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Min oldefar Carl Fredrik Solberg kom i 1866 som smed til Maridalshammern. Fam bodde på Syd-seter. Er det noen som kjenner til om det fins bilder av disse to stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Nordseter og Sydseter (Sørsetra) var husmannsplasser under Skjerven gård, men ble senere boliger for arbeidere ved stangjernshammeren. Idag er Sørsetra borte, men rester av den skal finnes ved veien syd for Nordseter. Idag er Nordseter bolig for kommuneskogens ansatte. ( Oslo kommune) (Kilde : Maridalens venner årbok 1998 ) Når det gjelder bilder så finnes det lite for Maridalen, veldig mange plasser ble revet tidlig pga drikkevannet. Det finnes noen muligheter, foreningen Maridalens venner, Oslo kommune (tidl. Skogvesenet), Oslo bymuseum. Og ev. etterkommere av de siste beboerne. Jeg synes å huske at det var noen her på siden som lette etter etterkommere fra Skjervenbro (Solberg?) , men jeg fant ikke igjen den etterlysningen. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Øystein Ja det var deg selvfølgelig som satte inn den forrige også. Her har du gode muligheter for en innholdsrik ferie ! Sørsetra ligger nemlig i gangavstand (Ankerveien) ca 30 min gjennom skogen til Riksarkivet i Oslo, hvor det finnes mikrofilm av adressebøker, kirkebøker osv. Det burde ikke være så vanskelig å finne slektninger, ihverfall ikke på Solberg-siden. Så kan du jo boi telt i skogen og bade i Sognsvannet om været er bra. Lykke til! Benytter anledningen til å anbefalle alle digitalarkivets " emigranter fra Oslo " Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Helge R. Næss

Nr. 4763 24/1-2001 - Carl Solberg, svensk smed, Stangjernhammeren, /Maridalen i Aker Dette kommer vel for sent, men hvis du enda ikke har fått klarhet over saken, meld fra, for jeg har detaljer om denne svenske smeden i mitt Maridalsregister. Hilsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.