Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4787] Infanterikaptein L.A. Bühring, død 1797 i Fredriks

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg søker opphavet til min 3Xtippoldefar Ludvig Andreas Bühring, som skal være født 1756 (1752?) i København. Skal ha blitt forflyttet til Norge som løytnant. Giftet seg 1781 i Christiania med Andrea Margrethe Thulesius (1762-1814). De hadde 3 barn: Anne Sophie (f. 1786), Johan Andreas (f. 1787) og Ole Andreas (f.1796). Yngste sønn var vel oppkalt etter morfaren, tredjeprest Ole Andreas Thulesius (1709-1798) i Vor Frue menighet i Christiania. Da er det fristende å tro at eldste sønn var oppkalt etter farfaren, altså en Johan? Andreas? Bühring?L.A. Bühring døde som infanterikaptein i Fredrikstad i 1797. FT 1801 viser at enken og 3 barn bodde i Fridrichstads Forstad, med 200 rd. årlig pensjon av den militære kasse. Hvilke kilder er mest aktuelle i Norge? Er militære kilder i Danmark tilgjengelige? Tyskland er vel i bildet? Hvor sannsynlig er oppkallingsteorien?Jeg vet litt mer om etterslekten, på grunnlag av en familieopptegnelse fra 1880-årene, hvis noen er interessert.

Gjest Hans Mathisen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opphavet, men tenkte det kunne være av interesse for deg å høre at Bühring er nevnt som kompanisjef på Fredrikstad Festning i årene 1796-97 i Norsk Artilleri-Tidsskrift, første hefte, 1963, i en artikkel av major B. Blindheim. Artikkelen gir mange interessante opplysninger om forholdene ved festningen og i byen. Han kalles riktignok Kapt. L D Bühring, men det er vel troligvis samme person? MVH

Gjest Per B. Lilje

Har du sett i Olai Ovenstads "Militærbiografier"? Det er sikkert også informasjon i Hirsch og Hirsch' "Danske og norske officerer 1628-1814". Den er dessverre ikke utgitt, men finnes som håndskrevet manuskript på Rigsarkivet i København. Men mikrofilm av den er her til lands.

Gjest Ketil Harbek

Takk også til de to siste! - Her får jeg visst et lite gjennombrudd, for på FamilySearch finner jeg Ludewig Diederich Buhring, døpt i Rinkenæs, Aabenraa/Sønderborg 23.05.1754. Familien har nok operert med galt 2. navn, for alt ellers stemmer. Nå gjelder det å fortsette med Bühring i Sønderjylland/Schleswig/Holstein.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.