Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#4921] Gråtopp-Familien

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom du i 1900 tellingen søker på gårdsnavn begynner med Ramsaa vil du få opp flere alternativer.Et av dem er i Sannikedal herred i Telemark ,på gården Ramsaasen.Der finner du en Ole Olsen f.1848 i Drangedal og hans hustru Karen Marie Tjøstolfsd. f.1850 i Drangedal samt flere av deres barn .Kanskje det kan være en ledetrå.Men hvorfor het hun Olsen Halvorsdatter?Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Rune Thorstensen

Ved søk i 1900 tellingen med fornavn Olga og fødested begynner på Sanni fant jeg dette.I Larvik Fjeld gade 4 Olaf Langeland f.1866 Hægeland , skolelærer,hustru Olga Langeland f.1880 Sannikedal samt to barn og husmorens moder Anne Helene Olsen f.1842 i Sannikedal.Mvh.Rune

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette bærer helt galt avsted,men i folketellingen for 1865 i Sannikedal fant jeg dette.I Kragerø pr.gj. på gården Oxebaas lille Halvor Olsen Strandsidder og Skibsfører 33 år f. i Sandøkedal og hustru Anne H. Einertsdtr. 24 år f. i Sandøkedal samt to små barn.Det skulle kunne forklare navnet etternavnene til Olga.Olsen var hennes navn som gift og Halvorsdatter etter sin far.vh. Rune

Gjest Petter Langeland

Hei Rune ! Takk for dine bidrag. Navnet Halvorsdatter fant jeg i min far (Olga's sønn)'s vernepligtsbok. Olsen-navnet fant jeg som deg i folketellingen i Larvik 1900. Jeg har også endt opp i Lille Oxebaasen, men i Hægelandsboka sto det at Olav var gift med O. Ramsås ( som også min mor husket)og at hun kom fra den kjente Gråtopp-slekten noe som gjorde meg usikker. Petter

Gjest Hans Mathisen

For ordens skyld minner jeg om at Hallvard Gråtopp levde på 1400-tallet og at han var fra Drangedal. Om man med "Gråtopp-familien i Sannidal" mener en eller annen av de mange familier som mener å kunne regne Hallvard Gråtopp blant sine aner, så er det sikkert noen slike i Sannidal også, men i noen folketelling kan man neppe vente å finne Gråtopp-navnet. Og drangedølene ville nok sette svært liten pris på å få sin store bygdehøvding omplasert til Sannidal. MVH

Gjest ¢ystein Stiansen

Vet dette er litt på siden av innlegget, men jeg sp¢r for det...Er selv en etterkommer av Hallvard Gråtopp, og lurer på noe jeg har h¢rt om ham. Fins det er forbindelse mellom Gråtoppen og den svenske adelsfamilien Tre Rosor? Jeg har h¢rt det et eller annet sted, men aldri sett noe "bevis" for det.mvh ¢ystein

• 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.