Gå til innhold
Arkivverket

[#5013] Manglende skifteprotokoller, Kvinnherad / Rosendal

Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Otto Delphin Amundsens "Slekten Arentz i Norge", Oslo 1955, s. 9, 4. avsnitt sier at skiftet etter prestefrue og datter av forrige sogneprest, Sara Hansdatter Tharaldsen, født 3. mars 1644 i Kvinnherad, død 19. juni 1720, gravfest 17. juli s.å. s.st. 76 år, 3 mnd. og 16 dage gammel, ikke finnes. "Til tross for at svigersønnen Peder Jensen Smith (fogd i Nordhordland 1711-12 og konstituert i Halsnøy Kloster Len, Hardanger og Voss 1711-12)i 1731 (etter sin død) fikk endelig kgl. kvittanse for sine regnskaper, etterlyser sentraladministrasjonen ennå i 1740 skiftet etter henne hos de forskjellige prester og proster som var tilstede ved skiftet - var dette ikke å oppdrive." Sara var gift med farens etterfølger i kaldet, Peter Henrikssøn Arentz. I skatteoppgavene for baroniet Rosendal heter det, at presteenka Sara Hansdatter levde i fattigdom på gården Nedre Røyrvik på Sunde. Etter selv å ha gjennomgått skifteregistrene i Digitalarkivet for både Sunnhordland og de geistlige skiftene uten å ha funnet noe, er spørsmålet mitt:Hvordan kunne en slektsforsker som Otto Delphin Amundsen vite at det var "forskjellige prester og proster tilstede ved skiftet", dersom det ikke ble avholdt noen formell skiftesamling? Hvis utsagnet referer seg til skifterettens første forfatning med saken, finnes det da opptegnelser i SAB som ikke er registrert som formelt skifte?Det ville vært svært interessant å finne ut hvem disse tilstedværende "forskjellige prester og proster" var. I det hele tatt, hvordan foregikk såkalt "geistlige" skifter i forhold til den verdslige skifteretten?Fra hva jeg kan se av familieforholdene, vil jeg gjette på at f.eks. sønnen Hans Petersøn Arentz, dengang prost i Fosen, sogneprest i Stadsbygden, senere biskop i Bergen kan ha hatt interesse av å være tilstede, event. kanskje avdøde Saras dattersønn Johan Clausen Koren, sogneprest til Etne, eller datterdatterens ektefelle Jesper Omsen, sogneprest til Finnås - foruten daværende sogneprest i Kvinnherad, senere prost i Sunnhordland, svigersønnen Willum Frimann - hvis det da var noe å hente i boet.Det har åpenbart vært opptil flere skiftesamlinger, men intet endelig skifte, men hvor kan referatene fra slike samlinger tenkes å befinne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Dette spørsmålet har tidligere stått under Kildeforumet som en del av et lengre innlegg om databasen "Døde og beretta" i Kvinnherad. Etter en interessant diskusjon der, står det nå klart for meg at "beretta" slett ikke betyr at det var dødsfallet som ble berettet, men at presten kun ga en forberedelse til døden (syndsforlatelse?). I tilfelle Sara Hansdatter skjedde dette antakelig ca. 3 år før selve dødsfallet. Marianne Herfinndal Johannesen ved Statsarkivet i Bergen har også velvilligst bekreftet dette ved å se på originaldokumentet (kirkeboka). Under Dom. Judica 1717 i kyrkjebok A 2, 1710-1753, skrevet av presten Willum Frimann i Kvinnherad, står følgende: "beretted min Ver Moder Sara Hansdatter". Men hvor kan slektsforsker Otto Delphin Amundsens opplysninger om dødsdatoen 19. (?) juni 1720 komme fra, hvis den ikke står i kirkeboka? Har noen av dere andre i forumet noen ide om dette? Det er fortsatt et mysterium hvor Amundsens opplysninger om skiftesamlingene kommer fra (selvom jeg vet at bl.a. Jørn Øyrehagen Sunde, tidl. SAB og andre har lett forgjeves etter det endelige, formelle skiftedokumentet. Kan det være slik at kilder fortsatt går tapt, selv i løpet av de siste 50 år, eller kan det rett og slett bare være et gjenfinningsproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.