Gå til innhold
Arkivverket

[#5069] Kilder fra Bergen ca. 1827

Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg lurer på om dere kan tipse meg om hvilke kilder jeg bør søke i for å finne informasjon om følgende persons foreldre:Marthe Malene Torbjørnsdatter, f.10.04.1827 (dp.16.04.1827 i Domkirken). Foreldre: dagl. ungkarl Torbjørn Olsen og Anna Gurine Andreasdatter.Jeg har store problemer med å finne informasjon om disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det første jeg ville ha gjort, er å sjekke originalkilden, dvs. kirkeboka for Domkirken 1827. Der står det flere opplysninger enn i Digitalarkivets database. Du vil ihvertfall finne navn på fadderne. Er det noen Andreassen/-dtr. eller Olsen/-dtr. blant disse, har du kanskje noe å arbeide videre med?En annen tilnærming er å finne personer med de samme navnene i andre kilder. I folketellingen for Bergen fra 1815 finner du en Torbjørn som kan passe, skjønt han var jo bare 17 år i 1827: Torbjørn, 5 år, sønn av matros Ole Olsen og Marte Paulsdatter. Du finner også en Anne Gurine som kan passe: Anne Gurine Gierding, 0-7 år, datter av (mester)vever Andreas Petter Gierding. Men det er jo ikke sikkert at Torbjørn og Anne Gurine opprinnelig var fra Bergen. Bl.a. viser kirkeboka for Korskirken at en Torbjørn Olsen Ottum giftet seg der i 1828. Han var født ca. 1801 og var fra Luster. Kanskje han er en bedre kandidat?Du må jo også bruke kirkebøkene på "kryss og tvers". Du vil da finne at

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiSiden barnet er uektefødt, er det vel egentlig ikke så usannsynlig at det faktisk er den Torbiørn Olsen født 1810 som er faren. Fant også et par Anne Gurine Andersdatter, født omkring 1806/07 som kan passe moren. Men som Knut Bryn nevner, er nok det beste å gå til oroginalkilden for å se om det er mer å finne der.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.