Gå til innhold
Arkivverket

[#5100] Marie Olsdtr.


Gjest Svein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Marie Olsdatter.Maries bakgrunn vet jeg nesten ikke noe om.Men hun giftet seg med Abreham Olsen den 20.12.1818 i Korskirken i Bergen.Og skal ha fått fem barn.Ved vielsen sies det at hun bor hos sin far Brolegger Ola Jensen Børaas.Men jeg kan ikke finne noe om han i Bergen.Skulle jo tro at en Brolegger bodde i byen.Abreham som Marie giftet seg med kom fra Kinn og gården Stavang i Svanøe (Sogn)Det jeg er intressert i er opplysninger om Marie fra tiden før hun flyttet til Bergen og bosatte seg der og opplysninger om hennnes familie.(mor,far og besteforeldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner ikke andre Børaas-lignende navn på Vestlandet enn Beraas i Lyhre/Lindås. Der finner du at Martha Andersdtr. er gift for andre gang med Johannes Johannesen. Martha har først vært gift med en Ole, og har tre-fire ugifte døtre med ham, som alle bor hos Johannes, blant dem er Martha, Brita, Anna og sannsynligvis Magli, men ikke Marie. Om Marie er herfra har hun nok tjent i Bergen eller annensteds i 1801... Linken er: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=n&filename=arkivverket/ft1801/f11263&postnr=1182&spraak=Du>Lenke har også en Biørnaas i Rindals annex i Surendal i Romsdal, der er det flere Oler i 1801, men ingen Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Hva heter egentlig Marie Olsdatters,s far.Det er vel oppgitt i kirkeboken ved vielse.Noen som vil slå opp dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.