Gå til innhold
Arkivverket

[#5186] Gårdbruker Henrik Gärtner og hustru Barbro, Ørland


Gjest Arne Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Egner

De nevnte personene er angitt å være foreldre til Marta Margrethe Garten/Gärtner f 1-1-1721 på Ørlandet, død 1-6-1791 og presten ?? Gärtner på Karlsøy. Informasjon om slekten mottas med takk. Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge Ørlandsboka av Inge Rian var Henrik Hansen Garten 29 år i 1701. I 1714 ble han gift med Barbro Tørrisdatter. Følgende barn er registrert i kirkeboka: 1. Marta Margrete f 1720, 2. Hans f. 1724, 3. Alette f 1727, døde samme år. Ørlandsboka har ikke noen opplysninger om skjebnen til disse barna. Henrik var sønn til Hans Pedersen og Marit Monsdatter. Han hadde brødrene 1.Peder som var reserve marin og bruker av den halvparten av Garten som Henrik ikke brukte, og 2. Hans f ca 1674. Faren Hans hadde dessuten stesønnene: 1. Hans Henriksen, 38 år og styrmann på et skip fra Korsør i 1701, 2. Rasmus Henriksen 36 år og skredder i 1701. Henrik Hansen var bruker på Garten til ca 1732. Dette er stort sett de opplysningene en kan finne i Ørlandsboka. Med hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Egner

Takk for svaret Halvor. Jeg har vært på reise og under besøk hos slekt sendte jeg spørsmålet inn via en medbrakt "gammelny" bærbar som jeg koblet opp for å hjelpe til med å nøste opp forgreninger av anerekken bakover i tid. De ble behørig imponert både over hvor raskt svaret dukket opp - og over at svaret også inneholdt kildehenvisning. Nok en gang takk. mvh Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Lem

Heikan Hans Gärtner f ca 1674 vaere identisk med byskriver i Bergen, justisraad Hans Christian Gärtner, födt i Tr.hjem 12.10.1680? Jeg er selv paa utkikk etter hans descendenter som ogsaa skal ha vaert bosatt i Tr.hjem.Beste hilsenerAudun Lem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.