Gå til innhold
Arkivverket

[#5211] Wendelboeslekta i Lærdal

Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Er det nokon som kjenner til Lærdalslektene godt, som veit kor desse kom frå? Ole W f. ca. 1727, g. m. Johanne Marie Urdahl i 1769. Han var klokkar og budde på Raa, og var far til Anne Sofie f. 1775 som er mi 2x tippoldemor. Ein kan sjå at Wndb.`ane har vore lærarar og klokkarar i bygda frametter åra, men var Ole den første som kom dit? Eg ser at det er gravlagt ei Thordatter Wendb. i 1764 - kan dette være søster til Ole ?? Takknemleg for hjelp.Helsing Magnar Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan ikke si at jeg kjenner disse Wendelboene så godt, men noe går det jo an å se av de kirkebøkene for Sogn som er lagt ut i Digitalarkivet. De er riktignok svært mangelfulle, men jeg ser at det var en Herman Pedersen Vendelboe som giftet seg i Lærdal 29. okt 1724 med Karen Thorsdatter. Dette er vel helst foreldrene til Ole. Det kan jeg sjekke senere for jeg har mikrofilm av kirkeboka. Jeg vil videre tro at denne Karen er den samme som du fant blant begravede i 1764. Hun var nemlig 74 år gml. og da kan alderen stemme godt.Jeg ser videre av kirkebøkene for Bergen at det var en Peder Jacobsen Windelboe som i 1711 fikk datteren Gundele Chirstine. Vi finner denne Peder igjen i NSFs kildesider for Bergen. I 1727 var han skolemester, så her har du i alle fall en kandidat til farskapet bak Herman. Peder var g.m. Ingeborg Olsdatter.Du kan sikkert nøste deg bakover på 1600-tallet. Det finnes flere Wendelboer i Bergen som kan høre til samme slekta. Vær forresten ikke altfor sikker på at de er i slekt. Såvidt jeg vet, er en Vendelbo rett og slett en danske som er fra Vendsyssel, dvs. den nordligste delen av Jylland.Ole Wendelboes kone Johanne Marie Urdahl kjenner du vel opphavet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Heidi Karlsen

Det er helt riktig at en fra Vendsyssel på Nord Jylland blir kalt for en vendelbo. Man har også en fynbo og det er en som er fra Fyn. Min morfar var dansk og jeg har forsket mye der nede. Rundt Ålborg og Fr.havn er det er avis som heter Vendsyssel Tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.