Gå til innhold
Arkivverket

[#5224] Min bestefar PEDER JENSEN KVÆRUM 2.

Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Iversen

Jeg har i dag vært i kontakt med Fauskerud på Opplandsarkivet. Han hadde nå funnet papirene angående Sveen og kunne bekrefte det som Dag tidligere har sagt og fått bekreftet, at Jens Kverum eide Sveen gård fra 1902 - 1906. (Ikke forpaktet slik han sa til meg 1 gang) Han solgte den videre i 1906 til Iver Søhus. Det var Fischer som overtok gården Vaarnæs i Vardal. Han ga meg nummere på kirkebøker for Fluberg i S.Land som jeg burde lete i når det gjald vielser, konfirmasjoner etc. Disse er: Film nr. NOR 1 - 1024, 1895 -1904,Film nr.NOR ! - 126/NOR 1 - 127, 1887 - 1894 og NH - 63 Søndre Land 1860 -1877. Jeg ringte også Statsarkivet på Hamar.(De hadde mottatt mailen min)De kunne ikke fortelle meg hvor Jens hadde flyttet etter at han solgte Sveen. Folketellingen for 1910 var sperret til år 2010, så der kunne jeg ikke få vite noe. Jeg spurte om de hadde opplysninger om inn/utflyttede. Det befant seg visstnok delvis hos prester og lensmannsarkivet, men hun skulle gjøre et forsøk på å svare meg i løpet av en uke. Så det ser ut til at det nå har stoppet litt opp. Er det noen som vet eller kan fortelle meg hvordan jeg kan finne ut av hvornår Jens Hansen Kverum var eier/bruker av Stykket/Kolberg Gnr.82, Bnr.3 i Hunn sogn i Vardal ? (Før eller etter Snuggerud ?) Og kan noen fortelle når Hans Jensen Kristenstuen f.1824 var eier av gården KVERUM, Bruksnr. Nerlaus. Gnr. 2 i Hov i Søndre Land ?Jeg har også funnet ut at Hans Jensen og Anne Mateas datter Helene Marie Hansdatter f. 1857 (tante til Peder) emigrerte til Amerika sammen med sin mann Johan Hansen og et av deres barn Anna Johansdatter f.1895. Når de dro og hvor vet jeg ikke. (Kanskje i nærheten av brødrene Hans og Peder i Montana ?)Noen tips her ? I 1900T bodde Hans Jensen f. 1824, hans kone Anne Matea Pedersdatter f. 1819 på gården Øistad Gnr 47. Bnr 1 på Vestre Toten, sammen med sin datter Helene Marie Hansdtf.1857, hennes mann Johan Hansen f. 1852 og deres barn, samt moren til ektemannen Johan. Jeg jubler fortsatt over alle råd jeg kan få. * SMIL * fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Laila. Godt du er med meg fortsatt. Jeg fant det i en av mine uttallige letinger på rootsweb.com. http://resources.rootsweb.com/cgi-bin/metasearch Jeg fant også der at Johan & Helene Maries datter Anna Øistad f. 05.03.1895 døde den 09.07.1995 i Seattle, WA, USA. Som tidligere nevnt bodde i 1900T (Peders besteforeldre)Hans Jensen og Anne Matea Pedersdatter hjemme hos sin datter Helene Marie (Peders tante)og hennes mann Johan på gården Øistad. Jeg har ikke klart å finne ut enda i emigrasjonsprotokollene hvornår de dro, eller hvor bestemmelsesstedet var. Stor klem og *smil* til deg Laila fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Rigmor. Kanskje du skulle ringe til Toten de Kverum jeg sendte deg telefonnummeret til? Du er en modig dame så stå på. Jeg følger spennt med. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

AHA! Seattle WA! Det er jo i Washington,.....Hans K. døde jo i Washington iflg. SSDI! Hmmmm.... Jeg har vært i Seattle og jeg *smiiil* Har sendt ut enda flere forespørsler, og, boka vår (de fantastiske Flathodene ($11 + frakt for en "pocket-utgave", $70 + frakt for en 1.utgave med hilsen fra forfattern) er å få kjøpt....men, først må vi vite om den er noe å kjøpe (hva som står om Peder mener jeg! Har sendt en forespørsel til et bibliotek, og de skulle sjekke opp saken i løpet av få dager. (Får visst kun tilbakemelding dersom de finner noe....) Klem Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Kjære Mona og Laila.Til Mona. Takk for deltagelsen din. Jeg kontaktet arkitekt Willy Sveen (en svært hyggelig mann) Han har gitt meg noen flere tlf.nr som er verdt å sjekke opp. Mener du Andreas Kværnum og Per Arne Kværnum? Til Laila. Så flott !!! Kanskje vi endelig kan få vite noe interresant om disse flathodebrødrene. Kanskje var det derfor det dukket opp et sted i forbindelse med broren Hans sin død at han hadde relatives in Camas,mener jeg det var/sto. (Hvor er/ligger Camas?) ener også å huske at jeg i min leting også støtte på Benewah (Hvor er/ligger Benewah?) I søking på rootsweb står det ingen Kvarum som har inngått giftermål " over there", heller ingen som er født med etternavn Kvarum. Godt at du er med Laila. Klem fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Benewah er en liten, naturskjønn landsens kommune i nord-Dakota, med 9 000 innbyggere, visstnok gammelt indianerland. Du finner opplysninger bl a på Lenke Du skulle ikke være Jorunns gamle venninne? (Hvis svaret er ja så vet du hva jeg mener)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rigmor!Camas var vel dit Hans hadde tenkt seg iflg. emigrasjon (Digitalarkivet). Camas ligger i Sanders County (Fylke) som er nabo til Flathode!!! Hmmmmm.....nettet snører seg sammen *smil*. Benewah husker jeg ikke hvor kom inn? Benewah er et county (fylke) i Idaho. klem igjen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - tenker en ting og skriver en annen: Benewah ER en county nord i IDAHO. (Vet ikke hvor jeg fikk Dacota fra...) Du finner mange opplysninger om Benewah på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Heisan Per Håkon og Laila. Det så flott ut i Benewah, riktig så trivelig og nå vet jeg også hvor det ligger.Bra! Nei, jeg har aldri hatt noen venninne ved navn Jorunn, men jeg kjenner til to foreldre som heter Jorunn i Drøbak Frogn skolekorps hvor min yngste datter spiller.Når det gjelder CAMAS MT, så tror jeg det dukket opp i forbindelse med Hans Kvarum sin død i Mai 1964. Det sto at han hadde relatives in Camas MT. BENEWAH dukket også opp i letingen etter Peder og Hans, og det sto BENEWAH State ID. Jeg husker ikke i hvilken forbindelse, så jeg får gå tilbake igjen og lete videre. Det hender det går litt i surr,men morsomt og spennende kan jeg skrive under på at det er. Klem og *SMIL* til dere begge fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah..øff cøøøs! Ett av de tidligere innleggene i denne tråden fra Heidi: "Jeg fant ihvertfall broren på ancestry.com - WWI Civilian Draft Registrations: Hans J. Kvarum f. 8 Feb 1883. Birth place: Norwegian; rel. in Camas MT Men på City/County -State står det Benewah,ID"Det ovenstående er index over de som meldte set til å være med i krigen. Ikke spør meg om hvem krig, eller når den var! Der har vi ekspertise rundt forbi!Sånn er det når det blir mye....man kan jo bli matt. Du er blitt en rikskjendis, Rigmor. Til og med min kjære mor følger med på tråden! Og nå leste hun dette og...hihi. (godt jeg ikke sa "gamle" mor... Klem Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Heisan Laila. Ja, her gjelder det visst å holde øynene åpne. Det skjer stadig noe og det er jeg jo veldig glad for. Fint at din kjære mor også følger med. Historien i seg selv er jo ganske trist (rene romanen spør du meg) i utgangspunktet og det kunne ihvertfall være veldig moro om vi fant ut enda mer om hva som skjedde med min bestefar.Jeg syns likevel at vi er kommet laaaangt på vei og enda litt lengre på vei kom jeg igår da jeg mottok en mail fra Terje Nordraak. Han har svart meg på en etterlysning jeg har inne hos slektshistorielaget. Han gir meg mange utfyllende opplysninger om slekten her i Norge og jeg deler herved hva han skrev i korte trekk med dere. De som ønsker å se hele hans svar til meg, finner det under Etterlysninger på: [url="http://www.slektshistorielaget.com/Etterlysninger-disku/disc7/000000a6.htmHan>Lenke skriver bl.a følgende: Det ser ut som denne familien har hatt mye med skog og trevirke å gjøre.Som du allerede vet var PEDER KVÆRUM, sønn av JENS HANSEN KVÆRUM f. på PRESTEGAARDSEIE (pl.KRISTENSTUEN)I Fluberg, S.Land. Født 10.05.1854 (dp. i Fluberg 28.05.s.å) og hustru OLINE (LINA) PEDERSDATTER født i FLATLIEN 14.11.1855 (dp. i Hof 20.01.1856) Disse ble gift i S.Land i 1880 og kom nokså snart til SNUGGERUD i Vardal. JENS var sønn av HANS JENSEN KVÆRUM f.1824 ? i N.Land (AAMOT N.LAND iflg. 1875T for S.Land anm.Rigmor) og hustru ANNE MARTEA (MATHEA) PEDERSDATTER født på PRESTEGAARDSEIE (KRISTENSTUEN)den 01.07.1819 (dp. i Fluberg 11.07.s.å) De ble gift i Land 01.11.1849. Anne M. og Hans overtok visstnok som husmannsfolk i KRISTENSTUEN etter (Anne Matheas) hennes foreldre, men i 1870 kjøpte de KVERUM/KVÆRUM i S.Land, som hadde vært husmannsplass under gården NÆRLØS (NERLAUS) (Se boka om Land, bind 3, side 79) Rigmor spør: " Er det noen som har tilgang til boka ?" I 1886 solgte de imidlertid bruket og under 1900T gjenfinnes Anne Mathea og Hans på gården ØISTAD på V.Toten. De bor da hos deres datter Helene Marie (1857 -1938)(Min bestefars tante) og hennes mann Johan Hansen Øistad f. Bergum (1851 - 1937)De sistnevnte flyttet imidlertid siden til Øvre Kjos på Ringsaker, og Anne M. og Hans skal visstnok ha blitt med dit. ....Rigmor lurer. Jeg skrev igår at jeg hadde funnet Helene Marie og Johan samt deres datter Anna i Amerika under mitt søk på navnet KVARUM PÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,jeg har med stor fascinasjon fulgt utviklingen i dette som har blitt den rene detektimen, og fant ut at jeg skulle komme med et lite bidrag selv. Jeg mener dette har vært nevnt ved en tidligere anledning av andre i del 1, men tar sjansen på å gjenta det allikvel. Det dreier seg om SSDI (Social Security Death Index).Selv om du ikke har funnet hverken Helene Marie, Johan eller Peder under basen over døde i USA, så er dette slett ingen sikkerhet for at de reiste tilbake til Norge. SSDI har nemlig en del hull:1) Amerikanerne fikk sine Social Security Numbers (tilsvarer omtrent vårt personnummer) først rundt 1937. Personer som døde før dette året, og som dermed ikke har et SSN, vil ikke finnes i denne basen.2) Heller ikke alle MED SSN finnes i denne basen. Dette fordi at basen kun er et register over alle døde med SSN som er rapportert inn til myndighetenes Social Security Administration (SSA). Innrapportering skjer f.eks. fordi enker eller mindreårige barn søker om trygd etter forsørgers bortfall, eller hvis den avdøde mottok trygd, og disse utbetalingene skal stoppes.Innrapporteringen ble ført i databasesystem fra og med 1962 av, og 98% av personene som er oppført i SSDI, døde i perioden etter 1962. De resterende 2% er personer som døde mellom 1937 og 1961.Konklusjonen er dermed at Helene Marie, Johan og Peder gjerne kan ha levd alle sine dager i USA, og allikevel ikke ha havnet i SSDI. Enten fordi de døde før 1937/1962 (noe som jo er svært sannsynlig), eller fordi ingen hadde behov for å rapportere deres dødsfall inn til SSA.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei til deg Torun.Takker for informerende og lærerikt innlegg fra deg. Hvorfor jeg begynte å stusse på dette var fordi Terje Nordraak skrev at Helen Marie f. 1857 - d. 1938 og mannen Johan f.1851 - d. 1937. Hvis du ser i innlegget mitt over så står det i parantes etter navnene deres. (1857-1938) og (1851-1937) Det er derfor jeg tenkte at da må ihvertfall de ha kommet tilbake igjen til Norge og at kanskje min bestefar også gjorde det. Supert at du henger med. " Rom ble heller ikke bygd på en dag" og "problemer er til for å løses" sa min mor (Peders datter) bestandig. Det hadde vært kjempemoro om vi til slutt klarer å finne ut av det. Stor klem, takk og *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Rigmor, fikk beskjed fra Posten Norge idag, folketelling for Flathodeland har ankommet Norge! så...håper bare jeg får den før vi drar på ferie...ellers blir denne følgetongen for meget for min mor (som ikke liker at jeg kaller henne for gammel for det er hun nemlig ikke!) Posten skal nemlig ha toll! de er gale!Rigmor, du må spørre hvor T. Nordraak vet hvorfra disse emigrantene døde!!! Dersom det er fra bygdeboka, kanskje forfatteren/e eller utgivere enda har notater/data?Fin info fra Torun, den ga også meg lærdom! Det er jo det dette "gamet" er om hele tiden, man lærer hele tiden! Klem! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dale Tuvey

Although I don't read Norwegian I saw refernces to Washington, Seattle, and a town called Camas in this thread. It looks like Camas was identified with the state of Montana. There may be a Camas in Montana, I do not know. I do know there is one in the state of Washington. It is on the Columbia River just east of Portland, Oregon. There is a huge paper mill there. I don't know if this is of any help, but I thought it would not hurt to pass the information along just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I thought we were talking about Camas (Fairfield) and Benewah (Saint Marie) both counties in Idaho, and both listed in IDGenWeb with their own resource (contact) person:http://www.rootsweb.com/~idgenweb/idgen.gif.But the pile of information now is getting rathert overwhelming, so Rigmor is the right person to tell us.By the way, I think Rigmor has just set a new record for DA (the Digital Archive) in the amount of help she has got, 'round 100 now and it has not stopped yet. Lykke til videre, vi følger spent med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen. Tilbake fra jobb og bestefar er tema igjen. Jeg fikk en ny e-mail fra Terje Nordraak hvor han skriver at det var nytt for ham at Helene Marie og Johan også hadde vært i USA. (Han er forøvrig i slekt med Johan)Iflg. deres sønnesønn Odd Øistad hadde både Anne Mathe, Hans, Helene Marie og Johan vært på Kjos den siste levetiden. Dette må jeg sjekke ut nærmere. Har sendt en ny mail til ham og håper på svar å dele med dere. (Tankespinn igjen: " Kanskje det bare var datteren Anna som dro over og endte sine dager der.") Nå skal jeg forsøke meg på litt engelsk. Ber alle som kan dette språket veldig godt om vennligst å la være å lese det. Det kan bli pinlig.Dear Dale I am happy that you would share your information with us. I, my self have no Idea where this cities are ment to be, Montana or in Washington. We know that my grandfather PEDER KVARUM`s brother HANS KVARUM, borned 08.02.1883, Vardal in Norway died in May - 1964. Under National Archives,Washington state his social security number is 533-01-9656, and it says that he have relatives in Camas MT. Benewah State ID. We also know that this two brothers baught land in Flathead county and Lake county in the years 1907 and 1923. Together they baught 269.71 acres of land "over there". We also know that the brothers are mensioned in a book called "The Fabulous Flatheads" on page 238, but we still dont know what this book says about them. We also have reason to think that they had something to do with wood in any way. We also know that my grandfather left the first time to USA in 1903 to Montana. At one time he came back to Norway and became the father to my mother that was borned 21.10.1910. He should go back to USA and my grandmother and mother shoul come after him later. But, all the love letters he sendt to my grand mother my great grandmother took and hide for my grandmother.(For what reason I dont know.)My mother spent the first 9 years of her life in a childrens home without any parents, and she never met her daddy. She tried to search for him throug the Salvation Army, but she didnt sucseed. She was very sorry because of that.The second time he left was in 1911. This time the papers told us that he was going to Minneapolis. I hope that with my bad english have put you better in to the whole story, but I am sure that many of my good helpers on this side could have done this better. Anyhow, I did my best, and I am thankfull for that you were interested in this. Maybe you can help us along on the way. Its not only me anymore, but many people that are very interested to find out what happened to my grandpa`. Hei Per Håkon. Ja, ikke sant. Dette har tatt helt av. Over 1800 var innom det første innlegget jeg hadde. Det mest gledelige er all den hjelpen jeg får og at flere enn meg vil vite slutten på dette. Supert ! "Klem", "Hug" og *SMILE* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, but the link I printed above does not seem to work (though it was copied from "properties".) Here is how to get to it: www.rootsweb.com/ click USGenWeb Project, then The Project's State Pages, then Table of States, then Idaho, and you will find Camas and Benewah with their contact persons. (There should also be a digital map, but it seems to be temporarily? out of function.) So is seems that we are still in Idaho. There are by the way a lot of useful links in these pages. Some of them will lead you to local newspapers. I have earlier been able to finds childbirths and weddings of "my" folks over there through local papers. Nothing seems to be impossible on the Web, only your creativity is the limit. But doublecheck everything, if possible!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Per Håkon.Jeg trykket på linken du ga over og under søkeord: Benewah Under (wwibenWiZ.txt) Benewah county, Idaho 1917-1918 fant jeg for WORLDWAR 1 CIVILIAN DRAFT REGISTRATIONS Peders bror KVARUM,Hans J. 8 feb 1883 W Norwegian; Birth location or other info REL. IN CAMAS. Location of registration: BENEWAH ID Hvilken familie/slektninger hadde han i Camas mon tru?Klem og hilsen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du nå nærmer deg det punkt hvor du bør bestille kopi av originaldokumentene. Som du sikker ser på RootsWeb så er dette mulig, men som alt annet i USA er det kommersen som gjelder, så det koster noen dollar. Det kan jo allikevel være spennende, og kanskje vil det framgå flere opplysninger der? Når du gjør navnesøk på "Kvarum" så får du jo opp forekomster hvor du må registrere deg. Da er betalings-tjenestene neste. Men prøv så langt du kommer først så du er så presis du kan på bestillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Heisan Per Håkon. Jeg bestiller nå copies of land entry files hvor jeg har informasjonen om hvor de kjøpte land. Kanskje vil det fortelle oss mer. Jeg får vel også vurdere å grave lenger ned i lomma for å få tilgang til flere informasjoner etter hvert, for dette ønsker jeg å komme til bunns i. det har jeg forstått at mange andre også venter spent på. Jeg får også stadig tips/råd/vink og linker på e-posten min. MEN, har noen tips om hvordan jeg finner oversikt over døde i Ringerike hvor Hans og Anne Mathea skal ha endt sine dager ? Jeg håper fortsatt på svar fra T.Nordraak angående spørsmål om Peders far Jens og moren Oline om han visste noe om hvor de endte sine dager etter Sveen/Audenhus. Kanskje får vi mere nytt å vite her også. Den som lever får se. *SMIL* og klem fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen til alle sammen. Jeg har mottatt en ny mail fra Terje Nordraak,som jeg gjerne vil dele med dere. Den gir enda litt mer informasjon om slekten. I sine mange notater og papirer har han funnet et notat som han mener å ha tatt ut fra en slektsbok han hadde funnet på Lands Museum på Dokka i N.Land for mange år siden. Der har han notert at OLINE (LINA) PEDERSDATTER døde i 1934 og at JENS HANSEN KVÆRUM levde til 1949.(95år gml)Han håper på å gi meg svar hvor jeg kan lete mer etter de. Han har videre notert følgende: " Hadde først gården SNUGGERUD i Vardal, så gården RØYSUM på Jaren (Hadeland). Senere bodde de på Lillehammer, men flyttet omkring 1914 til søndre Horn i Øvre Eiker.De kom til slutt til Hokksund." T.Nordraak tilføyer at tidspunktet de var på RØYSUM jo godt kan være galt i boka, at de kanskje dro dit fra AUDENHUS i 1906. Han skriver videre at boka om Land, bind 3 (S.Land), side 79 (Kverum) og 605-07 (Flatlienkryr av aner for OLINE/LINA PEDERSDATTER, da man fra Flatlien kan gå videre bakover til bl.a gårdene SKUDE (Skute), KOMPELIEN, NORDRE HALMRAST,ASKVIG, NORDRE LOMSDALEN, NÆRLØS (Nerlaus), HOV MIDTBERG og SCHE. Han ber meg også bestille bind 5 (Fluberg), da vil jeg komme inn på VIKER, LILLE ODNES, NES, SETTON (Septon) og KRISTENSTUEN (under Prestegården) Han ber meg også bestille bind 8 (Nordsinni), for her kommer man inn på bl.a TOMLE, ESBJUG, BARDALEN, ULSHUS og BRONE. Disse har jeg nå bestilt. T.N skriver videre at JENS(H.Kværum) hadde en såkalt "uægte" sønn før han ble gift. Mora var "pige" Ingeborg Marie Johansdatter Sedalseie, og sønnen var JULIUS J. KVÆRUM (siden STUEN) f. 20.12.1873 - bg. ved Hov krk 08.10.1939. Julius gjenfinnes under 1875T i øvre Elvesveen i Fluberg og det syns som mora også bor der. Julius ble gift i 1896 med Mathea Madsdatter Siribraaten fra Haugseie, f.23.10.1874 - bg.14.12.1939, og de ble husmannsfolk på plassen Skolemesterstuen under Rud i Hov i S.Land. De tok navnet Stuen og hadde flere barn.Så litt mer om HANS JENSEN KRISTENSTUEN/KVÆRUM. Han finner ham ikke døpt i kirkebøkene for Land, men iflg. folketellingene skal han være født i N.Land i 1824.(Iflg. 1875T på Aamot) HANS ble konfirmert i Hougner krk. 06.10.1839, men uten at fødselsdato eller alder er oppgitt. Han blir imidlertid nevnt til GJEFLEEIE (Østsinni)og foreldrene hans var JENS GULBRANDSEN og RAGNIL OLSDATTER. Under vielsen i 1849 blir han oppgitt å være fra GJEFLEEIE og at faren het Jens Gulbrandsen. T.Nordraak tror han må være fra plassen BRODALEN under Gjefle, for faren som da var enkemann og 78 år, var under 1865T, føderådsmann i Brodalen. ANNE MARTHEA PEDERSDATTER var datter av PEDER HANSEN KRISTENSTUEN f. ca 1768 - d. 03.11.1851 (83 år)og hans andre? kone MARI JENSDATTER. Under 1801T var Peder som da oppgis å være 33 år, husmann på en plass under Lands Prestegaard, høyst sannsynlig Kristenstuen. (Peder Hansen Kristenstuen er nevnt som fadder ved en rekke anledninger) Han var i første ekteskap med Marte Madsdatter, som oppgis til å være 41 år. De hadde ei 9 år gml. datter, Mari Pedersdatter, men også hans far HANS ELLINGSEN ((2 år) bodde der. MARI JENSDATTER er kanskje identisk med den 9 år gamle jenta til husmannsparet JENS HANSEN f. ca 1753-54 -d.på Næseie 18.101841 (87 år), og hustru KARI ANDERSDATTER (47 år i 1801), som under 1801T bodde på en plass under Septon (Setton).Når det gjelder gården KOLBERG som jeg har lurt en del på, har jeg fått vite at det i dag ligger en campingplass der(Kolberg camping).Jeg har også sendt avgårde til Amerika Copies of Land Entry Files.Det skal bli spennende å se om det kommer noe ut av det.Jeg håper virkelig at om det er noen som har noen flere innspill i puslespillet mitt lar høre fra seg. Er det også kan hende noen som har den boka som T.Nordraak mener han noterte fra på Lands Museum? Han mener å huske at den var med rød innbinding, men ikke så tykk. Han var den gang (akkurat som meg) fersk i "gamet" og noterte ikke navn på hverken boka eller forfatteren. Jeg venter spent på flere ideer og bidrag som kanskje til slutt vil gi svaret på hva som skjedde med min bestefar Peder Kværum. Jeg syns også det er veldig moro med alt jeg hittil har fått vite om familien hans bakover i tid, og ser for meg at jeg kanskje en dag til og med kan lage meg et slektstre. Uansett, så er det takket være all den gode hjelpen jeg får at det lar seg gjøre. Mvh. og *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor ! Hvorfor skriver du Kværum. Kverum er vel det som forekommer i skriftlige kilder ? Det er faktisk en 20 personer i Norge som heter det.Hva med å ringe til dem ? Jeg husker ikke om noen har foreslått det... ? Det er vel ingen som tar ille opp å få et slikt spørsmål, hvis du da ikke ringer midt på natten (!) Nummrene finner du på telefonkatalogen.no- en gullgruve for slektsforskere. Det er en del i Åros og Sætre i Hurum, dit ser du vel over fjorden, Rigmor. Ja nå går det litt videre har jeg sett, kanskje ikke så fort men du virker være nær en løsning. Hvis oldefar virkelig bodde i Hokksund i 1949 går det kanskje an å finne noen der over 80 år som husker godt... Hva med en tur på kirkegården i Hokksund?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Dag. Fint å ha deg med. Navnet Kværum er det som sto i emigrasjonspapirene til både Peder og Hans når de dro og likeledes det som står i kirkebøkene når gutta ble døpt. Ja, jeg må nok ta en telefon eller to tenker jeg. Ordføreren på Ringerike heter Kolbjørn Kværum, og Terje Nordraak mente jo at de hadde endestasjonen sin i Hokksund, Ja, jeg er enig med deg at det nå kan begynne å ligne noe og jeg tror som deg at vi må finne ut av hvor/når de døde med skifter etc, før vi kan finne gåten med min bestefar Peder. Må vel snart lage en versjon nr 3 snart. Flott å ha deg med Dag. Stor klem fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.