Gå til innhold
Arkivverket

[#5224] Min bestefar PEDER JENSEN KVÆRUM 2.

Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Hei igjen Rigmor. Det er en gård i Gausdal som heter Hoem der har det bodd noen som heter Kværum. Min svigermor ringte å snakka med en som heter Ivar Kverum i dag, han kjente til en som hadde eid gården som het Gudbrand. Svigermor skal lese microfilmer av kikebøkene for å se om hun finner mere. Gausdal er ca 3.mil. vest for Lillehammer. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Så flott Mona. Jeg har i dag ringt ordføreren i Ringerike kommune Kolbjørn Kværum, som var kjempehyggelig. Han mente han var fra en annen grein av familien, Far/farfar? het visstnok Andreas Kværum. Han var svært interessert i å høre mer.Jeg ringte også til Per Kværum (som forøvrig skulle i møte med Kolbjørn Kværum 50 min. senere). Han mente også at det var en annen grein av familien, men skulle kontakte faren sin Arne Kværum og kikke i en familiebibel som de hadde og så skulle han kontakte meg. Nå må jeg forte meg avgårde på musikkskolen med datteren min (Har en liten "attpåkladd" på 12 år.) Supert at du henger med Mona. Si takk til moren din også.Stor klem og *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen til alle som følger med. Følg med, følg med !! Hør bare her !! I dag fikk jeg telefon tilbake fra Per Kværum. Han startet med å si at " Vi er nok nærmere i familie enn hva jeg trodde." Han var hos sin far Arne Kværum og de hadde en familiebibel de hadde kikket i. Gjett hvem ARNE KVÆRUM f.1921 er sønn av ??? Han er sønn av OLE KVÆRUM f. 1892- (d.1970) i Vardal av foreldrene JENS HANSEN KVÆRUM f.1854 og ANNE MARTEA PEDERSDATTER f.1819. Han var altså broren til min bestefar PEDER og hans bror HANS som utvandret til Amerika. Det var helt utrolig!! Det vil jo si at Arne Kværum og min mor er fetter og kusine det.Desverre hadde de få opplysninger når det gjaldt Peder og Hans i Amerika, men jeg tror nok at de vil prøve å sjekke opp litt mer. Per og jeg ble enige om å utveksle noen opplysninger. Jeg har jo fått en god del mer å vite etter alle bidrag jeg har fått i forumet. Kanskje kan det dukke opp noen bilder eller brev ?(Det var ikke så mye de hadde bakover enn til Hans Jensen Kværum) Det spørs vel om det blir noe mer å vite før etter påske. Av Terje Nordraak har jeg fått tilsendt forskjellige kopier fra boka om Land, bilder av gårdene de kan forbindes til og sist, men ikke minst, så fikk jeg tilsendt kopi av bildet som står i årboka "Landingen" av mine tipp-oldeforeldre PEDER HANSEN FLADLIEN f. SKUDE og MARTHEA OLSDATTER ESBJUG FLATLIEN. DET ER HELT UTROLIG !!!!! Jeg ringte til min tante også for å høre om hun kunne bidra med noe mer angående min bestefar og hans reise til Amerika. (Tante er min mors søster, som min bestemor fikk etter at hun giftet seg med en annen 8-9 år etter min mor ble født.) Hun kunne ihvertfall fortelle meg at Peder og bestemor hadde vært ringforlovet.Dette husket ikke jeg, og finner min oldemors beslag av brever enda mer uforståelig. Tante kunne også fortelle at hun hadde sett ringen. Min bestemor tok vare på den. Jeg spurte ikke hvor den var blitt av. (jeg angret litt på det.)Jeg spurte hva bestemor hadde hatt som yrke og hun fortalte at hun og søsteren hadde vært rundt på gårdene og sydd. Ellers var det ikke stort mer min tante kunne bidra med. Selv nå, 90 år senere føler jeg at jeg roter rundt i ting som helst ikke skal snakkes om. Et " Uægte " barn eller " Lausunge " tror jeg hos mange fortsatt er en skam. Det skal forties på en måte. Det er et ikke tema.(Misforstå meg rett. Min mor og min tante hadde et kjempegodt forhold. De var veldig glad i hverandre.) Jeg står på videre som dere skjønner og håper dere hyler ut om dere kommer på noe mer. P.S. Ordfører Kolbjørn Kværum tilhører en annen del av slekta. Han stammer fra Andreas Kværum (1849-1923) gift med Julie (1857-1945) De bodde på "Kverom". Lykkelig og stort *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som jeg lovet deg, kontaktet jeg en fjern 'cousin' som hører til Mormoner kirken. Jeg fant to brev fra han da jeg kom hjem fra 16 dager i Norge i går kveld. Etter all interessen som har vært rundt dette emnet, tenkte jeg at jeg ville og sette opp svara hans her. Dessverre er de ikke så 'gunstige' og det ser ut for at ingen av brødrene ble gift 'over there', men det kan allikevel være en mulighet for å komme videre i ettersøkingen. Mvh Kjellaug31.03 : A progress report:the only thing new on Peter is that he homesteaded 160 acres of land in Lake County Montana in 1923. Hans Kvarum was registered with the US Social Security System in Washington State in the mid 30's. He died in May of 1964. It did not say where and no death benefits were paid. Which means that there was no surviving spouse. Benewah County Idaho is on the border of Washington. I have posted queries in all of the possible Montana, Idaho,and Washington County Gen Web sites. I have been in contact with a lady in Lake County Montana who checked the telephone directories(on CD) for Montana, Washington and Idaho and did not find a single Kvarum listed. The lady in S.Dakota checked some old censuses and found one Kvarum family in the 1880 census for Minnesota. Wed. I will order the 1920 soundex for Montana and see what I can find. I am beginning to suspect the brothers did not marry or at least had no sons. The only Kvarum listed in the Social Security Death Index is Hans. Peter must have died before registering.The Social Security Law was passed in 1935 and it took a while to get every one signed up. 12.04 : I can't find any thing more on the Kvarums. I just looked at the Montana 1920 Census--No Peter. He was in Montana in 1918 and again in 1923, but he is not on the census for 1920. There are no Kvarums in the telephone book any where in the US. Hans was not married in 1918 when he registered for the Draft. Hans is the only Kvarum to have died in the US under Social Security (since1935). No death benefits were paid, so he did not have a surviving wife. I am at a loss. Your friend appears to be without U S relatives. I tried Varum also. There is one family descended from a Francisco Varum b.1882 in Mass. If you have any other ideas let me know. It was an interesting search, but fruitless. I assume you had a wonderful trip to Norway. Beste hilse Snowden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette via Snowden i dag. Hvem var Arne Kvarum? En annen bror eller et søskenbarn? Det ser ikke ut for at de har noen etterkommere. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiMulig jeg kan gi et lite innspill på hvem Arne var. Kjørte akkurat et søk på Ellis Island på Kvarum og der dukket Arne Martinsen Kvarum fra S. Land opp. Han kom til Ellis Island, New York 05.04.1906. Utreisen var fra Liverpool med skipet Baltic. Arne var 19 år ved ankomst ifølge papirene på Ellis Island.Jeg fant ikke andre ved søk på Kvarum eller Kverum.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Takk, Kjellaug! De jeg har mast på, har vært så trege, at jeg nesten hadde gitt dem opp!!! Men, det var altså det....Rigmor, det er jo allerede sagt at Hans og Peder ikke var å finne i Montana i 1920. Jeg har nå finkjemmet Flathode, og de er ikke der. Jeg har også myst gjennom Sanders Co (Camas), og der har jeg ikke funnet dem.....Kanskje de er o Washington???? (Var ikke resten av familien i Seattle??? JEg tror det neste bør være å finne en obituary ("dødsannonse") for Hans. Hvis det ble skrevet en obit, vil denne nevne pårørende og om noen nær familie døde før ham.....La meg tenke litt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja, noen må vel ha oppgitt hans død til SSDI (se Toruns innlegg). Ellers er det vel ikke så viktig å finne ham i ft.1920, hvis dere vet at han levde i 1923 ? Og gjemte virkelig oldemor brevene? Ville det ikke vært bedre for henne å kaste dem isåfall. Kann det være at bestemor helst ikke ville emmigrere og håpet på Peders hjemkomst ? Dessuten må 1 Verdenskrig ha forstyrret planene. Det minner meg om Harry Martinsons bok " Brennesle blomstrer" - han skildrer sin barndom hvor moren ble enke og dro til USA med noen av barna, for siden å hente over de andre, men det ble aldri noe av, forfatteren ble gående som legdebarn i Sverige. Poenget er at det var andre tider. Nå venter vi spent på skiftet etter oldefar Rigmor, ja hvordan er du blitt møtt av dine "nye" slektninger ? Din mor og bestemor ble jo tross alt arveløse når gamle Peder K døde ..? Denne diskusjonen har ellers vist hvor vanskelig det er å forske på 1900 tallet ( bortsatt fra i de større byer ) I Norge har man dessuten den tåpelige regelen med sekretess på dødsfallslister til og med ( jfr. Sverige hvor de tvertimot har alle dødsfall på CD, den såkalte "Dødskivan" (!) ) Du hadde hellet med det uvanlige Kverumnavnet, hadde det vært et -sennavn ville det vel vært helt nåla i høystakken. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen til dere alle sammen og tusen takk for at dere fortsatt står på og viser interesse. Det betyr veldig mye for meg.Når min oldemor døde kom brevene for en dag. Min bestemor ga de så videre til min mor. Kanskje gjorde hun dette for at min mor skulle forstå at det hadde vært kjærlighet mellom de to. Min mor hadde ikke mange godord om akkurat denne hendelsen å si. Det tror jeg faktisk gjaldt for min bestemor også. Min bestemor fortalte jo også til min mor at meningen var at hun og min mor skulle komme etter ham til Amerika, men at hun ikke hørte mere fra ham. Derfor ble det vel en rar opplevelse å finne brevene. Forlovelsesringen min bestemor fikk av Peder tok hun også vare på. Om dagen holder jeg på å pløye bøker om Land. Jeg har funnet mange etterkommere. Jeg må også komme meg på Follo museum for å få sett igjennom kirkebøkene jeg nå har mottatt. Moro å se at dere fortsatt er med meg. Jeg får vel lage et nytt innlegg igjen neste gang, for nå begynner det å ta lang tid igjen. Stor klem og *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender med siste nytt som jeg fikk i dag fra Snowden. Mvh Kjellaug Hi, I rechecked the Montana Soundex for 1920. Still no Peder, but Arne was there living in Eureka, Lincoln County. At age 32 he had no family. Sorry that this is not the person you want to hear about. These Kvarums did not seem to want to get married in the US. The old saying about Norwegian bachelor farmers is a good description of this bunch. Beste hilsen, Snowden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,bare en liten kommentar da jeg nok ikke uttrykte meg klart nok i mitt tidligere innlegg: Selv om en person står i SSDI, trenger ikke personen å ha pårørende. En slik innrapportering kunne blant andre begravelsesbyrået eller arbeidsgiver også foreta.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per H. Ølstad

Hei Rigmor Iversen i Drøbak Fant tilfeldigvis dine mange innlegg om Peder Kværum. Kan ikke hjelpe deg med dine spørsmål om Peder, men jeg konstaterer at vi er firemenninger. Peder H. Fladlien og hustru Marthea O. Esbjug hadde 7 barn, bl.a. Lina Fladlien og søsteren Ingeborg Fladlien (1850-1920), min oldemor. Sistnevnte giftet seg med Petter O. Kongsgaard i Grue, Solør. Disse fikk 7 barn, bl.a. min bestemor Inga Betzy Kongsgaard, som giftet seg meg Halgrim O. Ølstad (Slaatto) født på Gol. Min far, Per Ølstad ble født i Bergen. Jeg har noe informasjon om slekten fra Søndre Land, for det meste hentet fra Boka om Land. Tre av brødrene til Inga Betzy Kongsgaard dro til USA/Canada og levde der hele livet uten å reurnere til Norge. En av dem, Per Kongsgaard, giftet seg og fikk sønnen Thomas Kongsgaard, som bor i California. Han har jeg hatt noe kontakt med.Jeg tror ikke at de andre hadde etterkommere. Thomas Kongsgaard er således din mors tremenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei PER, min firmenning i Bergen.Det var moro å høre fra deg. Tenk hvilken fantastisk tid vi lever i, hvor det virkelig er mulig å finne familie gjennom en dataskjerm. Jeg har også den senere tid vært opptatt med å tråle gjennom bøkene om Land, som "Landingene" har tatt initiativ til. Et fantastisk stykke arbeid de har fått til. Jeg har funnet mye informasjon om forskjellige mennesker i familien. Det er spesiellt moro for meg, i.o.m at dette var en halvdel av mitt liv jeg ikke visste annet om enn navnet på min bestefar Peder Kværum. Synd du ikke hadde noen informasjon om han og hans liv "over there". Det er vel som Torunn i forumet har vært inne på, at han rett og slett har dødd før de begynte å registrere. Jeg har ingen planer om å gi meg enda i min leting etter han, selvom det for øyeblikket ikke ser ut til å dukke opp noe nytt. Håpet lever fortsatt. Jeg har bestilt Copies Of Land Entry Files fra Amerika og håper de kan gi meg noen flere svar.Jeg venter/håper også på noen svar på diverse spørsmål som jeg sendte til "vår tremenning" for en tid tilbake. Du kan gjerne skrive til meg på min e-post adresse også om du ønsker. Den er: rig-mor@online.no Enda en gang tusen takk til dere alle. *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Hei!Jeg har nå sittet og lest igjennem alle inleggene i denne sak. Stusset litt når noen nevnte ordet "arv". Husket da på hvordan jeg löste et lignende problem gjennem et amerika-arv. Min farfar i Sverige arvet på 1940tallet en mindre sum fra en helt ukjent man i USA. Jeg hade et papir med navnet på denne mannen og kontaktet UD i Sverige som hade kontaktet min farfar. Det viste seg at det var gjort en større SLEKTUTREDNING for å finne arvinger til denne ugifte mann i USA. Hele denne slektutredningen fikk jeg oversendt. Litt av en skatt!Hvis nå Peder Kværum døde ugift, kanskje UD sitter på noen opplysninger! Kanskje de har lett efter arvinger uten å finne noen. Hvis Peder eiet en stor gård, burde det jo ha vært noe å arve. Det er vert et forsøk. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Ulla !Takk for tips fra deg. Selvfølgelig vil jeg kontakte UD og høre hva de kan fortelle meg der. For et helt vanlig menneske som meg er det klart at om det skulle være tilfelle at det lå noen slanter et sted og ventet, så ville jeg ikke takket nei. Tanken om en liten "arv" streifet meg da jeg hørte om at han hadde kjøpt land. I tillegg virket som om han ikke hadde inngått noe nytt ekteskap, eller hadde noen etterkommere " over there " Tanken slo jeg raskt fra meg da jeg ble fortalt at det " toget var gått " for mitt vedkommende. Takk for opplysningen.Til min firmenning Per i Bergen.Jeg surret visst litt i mitt innlegg til deg, når jeg skrev at Per Kværum var "vår tremenning". Han blir jo min tremenning på farssiden til Peder Kværum og våre oldemødre var jo på morssiden hans.Stor hilsen og *smil* til dere begge fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Rigmor!Tanken min var vel nermest at UD kunne gi deg noen opplysninger om Peder. I mitt tillfelle fikk jeg opplysninger om slekten både bakover og forover i flere generasjoner. Hvis UD skulle ha noe om ham, kunne du få når og hvor han døde etc. Men sannsynligheten er vel ikke så stor, men verdt et forsøk kan det jo være.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Ulla. Det er nok jeg som ikke leste innlegget ditt godt nok. Jeg kommer til å kontakte UD i dag og så kan jeg bare håpe at de kan ha opplysninger om min bestefar. Hva skjedde med ham,når døde han/hvorfor, hvor bodde han, giftet han seg, fikk han flere barn etc.Dette har vært og er fortsatt det som er det viktige for meg. Takker masse for tipset ditt enda en gang og håper det kan bringe meg nærmere. Uansett hva som dukker opp, skal jeg legge det ut i forumet, men da blir det et nytt innlegg. Nå tar det lang tid å komme til bunnen. Klem og *SMIL* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.