Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#5310] Hans Holmsen (i Eidsberg)

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Etterlyser foreldre til Hans Holmsen gift med Anne Jensdatter (Hauge) i Eidsberg 20 Nov 1755. Hans og Anne fikk en sønn Rasmus i 1759, da bodde de på Melleby. Da Rasmus ble konfirmert i 1777 bodde han på Merigaard. Kan Hans Holmsen være i slekt med Holmsen-slekten i Enebak?mvh Erlend E. Mæhlum

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/91267-5310-hans-holmsen-i-eidsberg/
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er likevel nokså sikker på at han har noe med den slekten å gjøre. Jeg har bl.a. gått igjennom pantebøkene for Eidsberg, og truffet på ham der. Jeg er ikke 100% sikker på om det er der eller i bygdeboka for Eidsberg at jeg har sett at han skulle være av Holmsen-slekten fra Enebakk.Skulle jeg likevel ta feil, ville jeg undersøke gårdshistorien for Ås. Der var det også en slekt som brukte Holm-navnet. En gren av den kom til Aker på 1600-tallet, og det finnes etterkommere derfra bl.a. i Sørkedalen. Navnet Holm er ikke så enormt mye brukt. Bortsett fra de slekter jeg nevner her har jeg ellers bare støtt på det i Fåberg og Gausdal.

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Takk for tipsene enda en gang. Jeg har sett i boka om slekten Holmsen, en nabo av meg har ett lite bibliotek så det var han som mente at Hans Holmsen burde kunne finnes i denne slekt, men boken var vist ikke om alle grene av slekten. Jeg får vel kjekke panteregisteret, kanske det står noe mer der under Melleby.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.