Gjest Lars G. Hukkelaas Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 I rubrikken under anmerkninger for "Uekte barn" bruker presten et uttrykk som jeg har funnet forskjellig skrivemåte av i nyere utskrifter av kirkebøker, eksempel: "Leijemaal" "Seijersmaal" eller "Leigemaar" Hva er riktig ? Med hilsen Lars G. Hukkelaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Langås Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 Jeg regner med duk sikter til f.eks. "Begge i 1ste Leiermaal" som en kan støte på i forbindelse med "lausunger". Med dette menes at det var foreldrenes første (utenomekteskaplige) kjønnslige samkvem med avkom som resultat. Til tider kan en også møte "Faderens 1ste, moderens 2det" o.s.v.Mvh Arne Langås Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 Om du nyttar ordlista til DA (nede på sida), vil du finne følgjande forklåring: "leiermål - fra dansk, sammensatt av leger - som betyr leie eller samleie, og mål som betyr rettssak, sammenstillingen betyr da straffbart samleie, d.v.s. utenfor ekteskap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R.Sæther Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 Seiersmål - det var då voldsomt?! Det kan vel ikkje vere anna enn ein lesefeil for Leiermål? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Robert Bjerke Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 Stort S og stort L er det ofte ikke at se forskjell mellom i gammelt skrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars G. Hukkelaas Skrevet April 14, 2001 Del Skrevet April 14, 2001 Takk til Alle som har hjulpet meg å oppklare denne sak. Lars G. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Terje Hatvik Skrevet April 16, 2001 Del Skrevet April 16, 2001 - Beklagar, eg kan ikkje dy meg, men dette uttrykket assosierer eg uvilkårleg med ein sportsleg prestasjon.Eg har også kome over eitt og anna "leiermaal" i gamle skrifter som kan tolkast/lesast som eit "seiersmaal". Tankane mine gjekk då som no til idrettsverda -.No kan det jo tenkast at dei var svært så sportslege mange av desse prestasjonane som resulterte i "uekte" barn, men sjølvsagt utan at dåtidas aktørar på langt nær fekk den heideren som vert dagens lovpriste idrettsmenn- og kvinner til del.Igjen, beklagar. Eg måtte berre .... Mvh., Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts