Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#5493] Gullsmed Zeius' hustru(er)

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I flere trykte kilder opplyses at gullsmed Christian Fredrik Sørensen Zelius f. i Trondheim ca 1690 ble gift med Maren Marie Hegge,datter av Ole Torbersen Hegge og Johanne Marcusdatter Friis. Gullsmeden har tre barn døpt i Domkirken: 1)Ole Hegge, døpt 1726, morens navn ikke oppgitt. 2)Johanne Margrethe, døpt 1729, morens navn: Margrethe Torbersdtr. 3)Christiana Maria,døpt 1732, morens navn: Olava Olsdatter. Kan noen fortelle om gullsmeden hadde to, evt.tre hustruer?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/91450-5493-gullsmed-zeius-hustruer/
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Maren Marie Hegge og Margrethe Torbersdatter kan vel nesten være den samme.(Ole Torbersen Hegge) Har du sjekket boka av Joh. E Brodahl: Trondhjems guldsmeder, bd. I barokken (hans forfedre), bd. II mye om han. Der står det bl.a. at han og Maren Marie fikk 3 barn. Ellers er det mye om hans liv.

Gjest Gree K. Hvidsten

Hei KirstenJeg har "sørfet" litt i mormonerbasen. Ole Hegge Christiansen Zelius døpt 9.4.1724. Morens navn: Maren Marie Hegge Johanne Margrethe finner jeg ikke i basen. Christiana Maria Christiansdatter Zelius døpt 5.8.1732. Mor: Maren Marie Hegge. Friis-navnet er nevnt. Jeg har noe om Friis-slekt i min slektsbok om Røgeberg-Strøm-slekten, men de har bosetting i Kongsberg og Tønsberg-området. Vi snakkes. Hilsen Grete

Gjest Kirsten Holterud

Til Berit Knutsen. Jeg har lest bøkene til Brodahl, og er enig i at Maren Marie Hegge og Margrethe Torbersdtr. nesten kan være den samme. Olava Olsdtr. har jeg større problemer med. Takk for svar iallefall! Hei Grete! Jeg har også "surfet" i mormonerbasen, og som du selv har sagt, er det mange feil der. Mine opplysninger angående barnas dåp er fra Trondheim domkirkes kirkebøker. Mine "Friiser" kommer fra Trondheim. Hilsen Kirsten

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.