Gå til innhold
Arkivverket

[#5594] Kirkebøker Arendal


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Kan noen hjelpe meg med oppslag i kirkebok for Arendal? Min "formor" Margrethe Christophersdatter Møller vet jeg ingenting om, annet enn at hun ble gift med Niels Mathiesen f. 1792 i Nevlunghavn. I folketellingen 1801 finner jeg en Christopher Møller, logerende, 22år, ugift, grubearbeider, som kanskje kan være hennes far, sant og si den eneste aktuelle kandidaten jeg har klart å finne. Kan noen slå opp for meg og se om han gifter seg eller om han får noen datter Margrethe i løpet av de neste par årene? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du noen andelse når Margrethe var født eller hvor hun ble gift. Nevlunghavn ligger i Brunlanes i Vestfold, men jeg antar at du gjetter på at din formor var født i Arendal ut fra navnet Møller som du har funnet i folketellingen for Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I ft 1801 finner jeg på Røros Bergplads/kirkegaden, som nr.325: Margrete Christophersd.-møller, Tienestefolk, 25. Kan hun være av interesse her? Der finns også nr. 347: Hendrik Christopher Pedersen-møller, 34 år. Kanskje i samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det jeg vet om Margrethe og hennes mann Niels (født 1792, han har jeg funnet)er følgende: De fikk barna Mathias f.1820, Magdalene, Johanne Marie f.1823 og Christiane - alle født i Stavern. Ekteparet er også begravet i Stavern, men jeg vet ikke når de døde. Jeg har også lurt på denne Margrethe Christophersdatter Møller fra Røros, hun blir døpt 30/6-1776, datter av byggmester Henric Christopher Andersen Møller og Beritte Rasmusdatter. Hun trolover seg 7/6-1806 med Jon Larsen Hiulmager og får barna Christopher 1806, Siri 1808 og Rasmus i 1810. Er det teoretisk mulig at hun, dersom hun blir enke, reiser med alle sine barn til Stavern og gifter seg med en mann som er 16 år yngre, og får sitt siste barn med ham når hun er nærmere 50 år gammel? Jeg har derfor slått fra meg henne, men jeg vet ikke.. Muligens må jeg søke i Stavern. Denne Christopher Møller som finnes i Arendal, kan jo ha reist til Stavern og fått barn der, men da må jo "min" Margrethe være født ganske raskt etter 1801, hvis hun skal bli mor allerede 1820. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.