Gå til innhold
Arkivverket

[#5790] Citona fra Tysfjord


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Jeg prøver igjen ;-)Jeg søker informasjon rundt ei Citona eller Sitana (min oldemor)som skal være fra en eller annen plass i Tysfjord (muligens f 1878) Hun kom til Haugesund tidlig på 1900 tallet og fikk Dagny med en Oluf fra Sandvik i Brønnøy. Hun hadde en søster Marie (f 1871?) gift med Petter Olsen fra Buksnes i Lofoten.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Er det Sitana Olsen som er barnepike på Nymoen i Lødingen i 1900 du leter etter? Født i Tysfjord i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei laila.Ja, det er i alle fall det beste jeg har funnet til nå. Ved Dagnys fødsel i Kopervik på Karmøy var hun oppført som Citona Olsen f 1878 i Tysfjord i NordlTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo M. Fosse

SITONA (Sithone, Zethona, Citona, ...) er et typisk navn fra Midtre Sogn (Balestrand og Vik). Det kan tyde på at din Citona OLSEN (f.1878 Tysfjord, Nordland) er etterkommer av innflyttere fra Sogn.Mitt tips er at hun kan være datter av Ole Johannesson (f.1842 Hagen/Lindehagen, Kvamsøy, Vik) & Jakobine Mathisdtr. (f.1844 Tysfjord, Nordland). Oles foreldre Johannes Olson Lindehagen f.1806 & Britha Johannesdtr. f.1806 (=min tipp-oldemors kusine) flyttet fra Linde, Kvamsøy, Vik (nå i Balestrand) med barna Ole d.1842, Britha f.1845 og Endre f.1848 og kom til KIKVIK, Tysfjord, Nordland.Iflg. 1875 tellingen hadde Ole 1842-ca1883 & Jakobine 1844-e1900 4 barn: Indianna Bergitte f.1868, Iverentse Marie f.ca1870 (Kan meget vel være den Marie Olsen f.ca1871 som du nevner som Citonas søster), Emilie Sofie f.ca1872 og Jacob Vinther f.ca1875. Det er mulig at de fikk flere barn etter 1875, og et av disse kan være Citona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Kolbeinsen

Viggo, takker for ditt innlegg, som var svært oppløftende og interessant. Jeg er nettopp returnert fra ferie, derfor den sene tilbakemeldingen. I følge kirkeboka fra Kopervik over giftermål, skal faren ganske riktig være en Ole Johannessen Kiksvik. Derfor tror jeg nok ditt tips meget vel kan være riktig, og en stor hjelp for meg videre. Har du mer informasjon er jeg veldig interessert i å høre fra deg!Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.