Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#5992] Ole Hansen f. 1831, Dragebakken i Vestre Toten

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Ole Hansen f. 1831 Aas, Vestre Toten g.10.01.1856 med Johanne Matea Johannesdtr. f. ca. 1826 Hoff, Østre Toten. Jeg fant dem i 1875-tellinga, da bor de i Dragebakken i Vestre Toten. Jeg veit at moren hans het Dorte Larsdatter f. ca. 1800, men hun står som ugift i 1865, så jeg antar at faren er død. Enten det, eller at Ole Hansen var født utenfor ekteskap. Kan noen hjelpe meg med å finne faren til Ole Hansen? Og om han var gift med Dorte Larsdatter.Hilsen Kari Anne Støyl

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Født 18/4 dpt. 13/5 1832 i V. Toten: Ole, uekte av pike Dorthe Larsdtr. Bjørnerudsveen og husmanss(ønn) Hans Olsen Spegebakken. Faddere: Lars og Johanne Bjørnerud, Ole Hansen Bjørnerudødegården og Mari sammesteds, Johannes Larsen Bjørnerudsveen.Konf. i V. Toten 22/10 1826: Hans Olsen Spegebakken under Narum, 14 1/2 år, født i Moldstadstuen. Foreldre: Husm. Ole Christiansen og Helene Nilsdtr. Karakter: God.Gift 28/12 1838 i V. Toten: Ungk., skredder Hans Olsen 26 år, f. i Moldstadstuen, nå i S. Narumstuen, far: Ole Christiansen, og pike Maria Halvorsdtr. 27 år, far: Halvor Christiansen, f. i Bingestuen(?), nå Narumstuen. (Oles foreldre giftet seg altså IKKE).Døpt 29/3 1812: Hans av Ole Christiansen Moldstadstuen og kone Helene. Faddere: Peder Moldstadstuen med kone, Halvor Ringen, Ole Bjørnerudengen med kone.Litt om Dorthe:Konf. 1817 i Kolbu 19. søndag e. Trinitatis: Dorthe Larsdtr. Bjørnerudsveen, dpt. 1. søndag i advent 1800. Foreldre: Lars Olsen og Ragnhild Larsdtr.Faddere ved Dorthes dåp, dato og foreldre som ovennevnt: Peder Bjørnerud og kv., Mads Sandboden, Ane ibid., Paul Ensrudstuen.Gift 27/12 1798 i Toten: Ungk. Lars Olsen Bjørnerudsveen og pike Ragnhild Larsdtr. Sæter. Cau: Jonas Polset og Jacob Blilistuen.De bor på Bjørnerud i ft. 1801.

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for helpen!Det var nytt for meg at det skulle være et uekte barn i denne delen av slekta også. De dukker vist opp overalt. Her kommer et par spørsmål til; Hva betyr Konf. 1817 i Kolbu 19. søndag e. Trinitatis og hvilken dato blir 1. søndag i advent i 1800. Er det noe sted jeg kan finne ut dette? Jeg skjønner jo at 1. søndag i advent må være i månedskifte november/desember, men eksakt dato når var det? Jeg fant som du sa Lars Olsen og Ragnhild Larsdtr. i Bjørnerud i 1801, men foreldrene til Hans (Ole Christiansen og Helene Nilsdtr.) finner jeg ikke - de hadde muligens ikke giftet seg enda. Jeg finner flere mulige ugifte kandidater.Har du mulighet til å hjelpe meg videre? Hvilke gårder kom Ole Christiansen og Helene Nilsdatter fra?

Gjest Kari Anne Støyl

Takk for oppklaringa. I 1801-tellinga for Toten på gården Molstad finner jeg Ole Kristiansen 8 år (foreldre: Husm. Kristian Gundersen og Dorte Johanesdtr). På samme gård finner jeg også Elena Nilsdtr. 4 år (far: Husm. Nils Larsen). Kan dette være foreldrene til Hans Olsen f. 1812? Det blir jo rein gjetting, men det var bare litt rart å finne begge navnene jeg lette etter på samme plass.

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gift 30/10 1807 i Toten: Ungk. Ole Christiansen Nedre Røyse og pike Elena Nilsdtr. Moldstad. Cau: Tosten Moldstad og Ole Hågensen Nedre Røyse.På Røyshaugen var i 1801 en Malene Ditlevsdtr. 30, ugift, logerende. Hun hadde en uekte sønn Ole Christiansen 9 år. Denne virker litt vel ung til å være identisk med ovennevnte, men vil likevel nevne ham.Dersom Elena er hun som var på Moldstad i 1801, må alderen være feil oppgitt.Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Toten økomuseum, Toten økomuseum, adresse:2858 KAPP Telefon/Phone: +47 61 16 95 00 Telefax/Fax: +47 61 16 95 80De sitter på masse stoff om folk på Toten, også husmannsfamilier. De kan kanskje hjelpe deg videre.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.