Gå til innhold
Arkivverket

[#6134] Adolf Marius Hassel- f.1873 i Kristiania.....hvem

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kan noen hjelpe denne hyggelige damen fra Danmark med å finne sine oldeforeldre?? Hun vet navnene…men det er også det hele….kanskje faddere ved dåpen/ kan være til hjelp…Håper noen kan hjelpe henne….hun har strevet i lang tid. Her er det hun skriver: Hilsen Jon Torp. ”På dåbsattesten står der at kirkebogen for Rikshospitalets Kvinneklinik i Oslo viser at min bedtefar var Adolf Marius søn af Tollbetjent(?) Martin Pettersen Hassel og Jeanette Andersdatter, Adolf Marius er født den 5 /2 1873 i Oslo og døbt den 30/11 1873 i Oslo . Fra Rikssarkivet i Oslo har jeg fået vide at Faren, altså Martin Pettersen Hassel på den dato bor i Store Strandgaten nr. 3 i Christinia By- men moren Jeanette vet jeg ikke noget om. Han er tilknyttet vår frelsers menighet i Oslo ( domkirken ) sådan skriver de til mig. Det er alt hvad jeg ved . Så er det at jeg har fundet en Jeanette Andersdatter som er født i Vaale kommune i 1858 og så er det jo at hvis det nu skulle være hende, ja så er hun kun 15 år. Men vi ved heller ikke om de bliver gift eller hvad. Jeg har også danseverten som heter Martinius Petersen Hassel født i 1849 i Modum, og ham finder du i folketællingen i 1875 i Kristinia. Men om dette er rett person, vet jeg jo ikke. Vor bedstefar (Adolf Marius) kommer til Danmark i 1891 mener vi, og han bliver gift med en dansk pige i 1896 . Han dør i 1951 og bliver begravet i det norske flag og han blev aldrig dansk statsborger. Han fik også noget pension fra Norge og min svigermor kan huske at der kom pakker fra Norge med tøj…. og hvem sendte dem ? Mon det var noget af familien?? Og vi tror jo også at der et eller andet sted langt ude måske kunne være noget familie der er levende det kunne jo være sjovt måske en gang å komme til at hilse på dem hvis vi nu altså kan finde dem . Nu har jeg sendt de oplysninger som jeg har så håber jeg det kan hjælpe. Jeg er bare så glad for at du vil hjælpe mig . Takk på forhånd så mange gange og hilsen fra. Bente Hassel – Danmark.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.