Gå til innhold
Arkivverket

[#6366] Anders Olsen Krog og Barbra Torbjørnsdatter Hover

Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

I Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind VIII, hefte 2, Oslo 1941, finnes på side 178 under Spørsmål 225 et innlegg av Finn Dybdahl, Oslo. Dybdahl forteller at sokneprest til Hvaler, hr. Ole Nilsen Krog (d. 1684) med sin hustru Maren Christensdatter Hess hadde flere barn, deriblant sønnen Anders Olsen Krog som var frakteskipper i Fredrikshald. Anders Olsen Krog var gift første gang med Barbra Torbjønsdatter Hover (d. 1693) og andre gang med Helle Michelsdatter. Ved skiftet etter Anders Olsen Krog 1724 heter det, fortsatt jamfør Dybdahl, at arvinger var to sønnesønner, nemlig barn av en Ole Andersen Krog (f. 1689). Sønnesønnenes navn og oppholdssted kunne ikke bringes på det rene, og siden de etterlatte midler kun rakk til å dekke gjelden, ble det heller ikke spørsmål om noen nærmere undersøkelse. Så langt Finn Dybdahl, som funderer på om Ole Andersen Krog kan være identisk med Ole Andersen på gården Dybedahl i Hvaler, selv om den siste ikke døde før i 1728. Hypotesen begrunnes med en familietradisjon om at slekten stammet fra en prest i Hvaler. Da jeg befinner meg i Göteborg har jeg ennå ikke hatt mulighet til å sjekke originalkilder for noe av det ovenstående. Hva jeg derimot fundere på er om ikke opplysningene muligens kunne passe inn på nedennevnte personer:Anna Friderichsdatter f. ca. 1682, d. 1760 på Saltbobakken under Falkensten i Borre. Hun oppgis ved begravelsen å være 78 år gammel, og følgelig født omkring år 1682. Gift første gang med Ole Krog d. mellom 1721 og 1723. Hans opphav er ukjent. Det kunne dog være fristende å tenke seg at han er identisk med den ovenfor nevnte Ole Andersen Krog. Ole og Anna hadde sønnene Anders (døpt Andreas) og Friderich. Sistnevnte er altså oppkalt etter i alle fall morfar, og det kunne jo være slik at den første er oppkalt etter morfar. Familien ser nemlig ut til å holde på en "tradisjonell" oppkallingsskikk. Således ble Anna gift på nytt i Borre den 03.nov.1723 med Ole Pedersen d. mellom 1736 og 1760. (Sønn av Peder Olsen Vegge og hustru Gediche Jacobsdatter), og den første sønnen i dette ekteskapet fikk navnet Ole etter morens forrige mann, før neste sønn fikk navn etter sin farfar, og ble hetende Peder. Jeg har mange opplysninger om familien Krog, de antok nemlig til stor del dette navnet som fast slektsnavn, så vel Annas barn i begge ekteskap som inngiftede svigersønner med videre, men fundere på om noen kan vite noe om en eventuell forbindelse mellom Ole Andersen Krog og Ole Krog i Borre. Såvidt jeg kan se, ble Finn Dybdahls spørsmål aldri besvart i tidsskriftet. Med vennlig hilsen, Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.