Gå til innhold
Arkivverket

[#6434] Rasmus Eriksen, Berg i Haug, Norderhov

Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Iflg. Ringerikske slekter II s. 41 var Rasmus Eriksen,gårdbruker på Berg, fra Krakstad i Haug, men jeg kan ikke finne hans foreldre. Den eneste Rasmus Eriksen jeg har funnet i passende alder er sønn til Erik Amundsen Rakkestad og Marthe Charine Rasmusdatter, døpt 14. juni 1789 i Norderhov. Men i Ringerikske slekter under Rakkestad i Norderhov står det at Erik og Marthe Charine bare hadde én sønn,Ole, som nådde voksen alder. Det er en Rasmus Eriksen Sundbye 17 år som ble konfirmert i 1806.Er det den samme Rasmus? Kjenner noen foreldrene til "min" Rasmus Eriksen? Han ble gift med Marthe Gulbrandsdatter Berg 28.12.1811 og de er mine tipp-tippoldeforeldre. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Tok en titt på Famlysearch og fant den Rasmus du nevner med foreldre som du sier Erik Amundsen Rachestad og Marthe Charine,Fant også en datter derIngebor Eriksdatter døpt 9 Okt.1785 i Norderhov og det kan vel stemme. Lykke til videre hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Bjørn! Takk for interessen! Nå håper jeg at noen som leser dette og som har adgang til kirkebøkene for Norderhov kan sjekke om Rasmus Eriksen, sønn til Erik Amundsen og Marthe Charine, virkelig døde før han ble voksen. "Min" Rasmus kan jo ha flyttet inn til Norderhov etter 1801, men hvorfra? Håper på flere innspill her! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Laila! I ft 1801 i Norderhov ser du at disse foreldrene har 3 barn, deriblant Rasmus, Ole og en datter.På Scandinavian vital records cd'n fantes også en Rasmus Ericksen f. 1789: ERICSEN, Rasmus Christening Gender: Male Christening Date: 17 Oct 1789 Recorded in: Kongsberg, Buskerud, Norway Collection: Kongsberg; Den Norske Kirke Father: Eric RASMUSEN Source: FHL Film 123984 Dates: 1783 - 1816Men, ingen mor oppgitt. Dette kan jo like gjerne være din.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra Laila til Laila! Takk for opplysningen om Rasmus på Kongsberg. Jeg fant familien i 1801-tellingen der. Jeg får begynne å spare på passende Rasmus Eriksen'er! Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.