Gå til innhold
Arkivverket

[#6474] Bergensvise: Hammichen (Plassertur 1853)


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I boken "Gamle bergensviser", trykt i Bergen 1948, finner jeg ovennevnte vise med teksten "Plassertur 1853" under tittelen Hammichen og med tekst av Jacob Irgens.Er det noen som kjenner melodien til denne, og en eventuell bakgrunn for teksten? Visen beskriver en munter tur med båt med familien Hammichen, og navnene Julie, Rikke, Jørgen og Betten er nevnt, samt Ole fløtmand. De steg iland ved Nyalmenning.Jeg nedstamer fra en gammel tysk-Bergensk Hammecken-slekt, men denne visen kan selvsagt være fri fantasi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Valter Åmot skreive ned ei notesamling på slike viser. Eg kjøpte den for mange år sidan. Trur eg har den i Bergen, for eg kan ikkje minnest å ha sett den her i Arendal. Men den finst sikkert å få låne på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Kari Det finnes en bok med Bergenssanger utgitt ved Alma Mater forlag i Bergen i 1992. Det er Jo Gjerstad og Knut Lie som står for denne boken.Boken heter Bergenssangboken og er å få kjøpt i bokhandlere i Bergen. Notene til Hammichen står her. Det er en melodi som heter "Knud skal ud med Briggen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for begge innleggene! Jeg søkte etter de bøkene dere foreslo, og en av dem har jeg allerede funnet og betilt på www.antikvariat.net, nemlig Valter Aamodt: Melodihefte til Gamle Bergensviser (kr 85). Praktisk side for å søke i skandinaviske antikvariater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.