Gjest Bjarte Breistein Skrevet September 29, 2001 Del Skrevet September 29, 2001 I Hardanger døde en person av bolefarang i 1788,hvilken sykdom er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir K Eide Skrevet September 29, 2001 Del Skrevet September 29, 2001 Farang beskrives som reisegods,eller det en fører med seg .Farang ble også brukt (brukes ennå) om det noen kaller smittsom sykdom .Bole er/ ble brukt som navn på klesplagg rundt magen/brystet. Så jeg vil tro det er en eller annen smittsom magesykdom .Tyfus/Kolera ?.Andre forslag?mvh Geir K Eide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sigbjørn Sandsmark Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Geir sin forklaring er trolig rett.Hvilket kjønn var avdøde? Eg har sett i farskapsaker fra 1700 tallet at barnefaren beskrives som hennes BOLER. Det er neppe smittsomt eller dødelig. :-) Sig--- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Bolesott = kopper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir K Eide Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Sott er vel et av navnene de fleste kjenner fra gammelt av når det gjaldt smittsomme sykdommer.Men er farang en annen lokal benevnelse på sott ? Slik at bolefarang= bolesott ?Geir K Eide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R.Sæther Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Her hos oss snakkar vi framleis om "faronge" (med trykk på andre staving. Det er ein sjukdom som "går" rundt i bygda, gjerne fort; mest brukt om akutte magegreier med full utblåsing begge vegar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjarte Breistein Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 I bygdeboken for Jondal står det"Begge (ekteparet)døde i bolefarangen i 1788".Jeg oppfatter det slik at farang betyr epedemi,og at det blir kopperepedemien i 1788.Takker for god hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 I følgje S.W. Brochmann kom koppene til Bergen i 1786, men fór sakte fram. Men i 1788 herja også mykje anna sjukdom òg.Brochmann si omtale av desse åra finn du på http://home.online.no/~fndbred/sykd11.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Bole (gammelnorsk bolr) betyr kropp, hode og lemmer ikke medregnet. Kunne også bety en trøye eller lignende som dekket den delen av legemet, sml. bolen på genser. Farang er som det sies ovenfor idag brukt i betydningen omgangssjuke, også i Trøndelag. Er etter formen sannsynligvis et lånord. Astrid Ryen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet September 30, 2001 Del Skrevet September 30, 2001 Jeg var noe rask i min tolkning av ordet farang. Jeg fant ordet i min gammelnorske ordbok. Det betyr, som Geir Eide sier, "det man fører med seg", senere også smittsom omgangssjuke. Fant forresten også bolnasott i betydningen kopper.AR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts