Gå til innhold
Arkivverket

[#6502] Malene Christensdatter, f.ca.1790, STANGE (eller d

Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Jeg søker foreldrene til Malene Christensdatter. Hun ble gift 4.4.1820 i Stange med Anders Larsen (f.1787 Løiten). De bodde på Mostueplass i Stange, i alle fall ved datteren Gurines dåp i 1837.Siden Anders er fra Løiten, og de gifter seg i Stange, regner jeg med at Malene er derfra. Jeg har ikke sjekket giftemålet i kirkeboken, så jeg vet ikke om den gir noen hint om hennes herkomst.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Laila Kornstad

Har du sjekket denne Malena Christensdatter fra FT 1801 Skyrud i Winger i Hedmark? Hva heter fadderne til Gurine?1448 Christen Arnesen Husbonde 41 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer M 1449 Ingri Eriksdtr Hans kone 48 Begge i 1ste ægteskab K 1450 Marthe Christensdtr Deres børn 21 Ugift K 1451 Amund Christensen Deres børn 19 Vanfør og nyder almisse af sognet M 1452 Malena Christensdtr Deres børn 10 K 1453 Mari Christensdtr Deres børn 6 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei - jeg har ikke hatt mulighet til å få sjekket kirkebøker på en stund. Jeg har sett på muligheten for at hun er datter av Christen Arnesen og Ingri Eriksdatter, men har ikke kunnet av- eller bekrefte det. Anders og Malene har forresten også barna Lisbet 1821, Lisbet 1822 og Marthe Oline 1823, og sikkert flere jeg ikke vet om.Finnes det noen som har mulighet til å få sjekket kirkebøkene for meg og sett på giftermål og dåp om de kan gi noen hint om Malenes søsken eller foreldre?mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har sjekket litt omkring og funnet at Malene var født på Klæmen u. Disserud i Feiring. Foreldrene var Kristen (Christen) Amundsen (1760 - 1828) og kone Marte Hansdatter (1761 - 1833). Du finner disse i bygdeboka for Feiring bind 4 s 109. Malene er ikke nevnt i bygdeboka, men hun står som datter i folketellinga for 1801. Grunnen til at jeg fant dette var ikke vielsen. Den nevner ingen ting om Malenes opphav. Men jeg fant henne bosatt på Lillehammer i 1865. Hun bodde da hos dattera Maren (døpt Maria) som var gift der. Hvorfor hun ikke bodde hos mannen som var legdslem i Nedre Mostu i 1865 vet jeg ikke, men trolig var hun bare bosatt midlertidig hos dattera. Hun kom i alle fall tilbake til Stange, for hun døde der 16.1.1876. Da var hun legdslem på garden Hov. Jeg har noe etterslekt til 3 av de i alt 8 barna som Anders og Malene hadde. Mvh Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.