Gå til innhold
Arkivverket

[#6533] Skomakersvend Ole Anders. far til uegte barn Jan

Gjest Gjertrud Tveitevåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Tveitevåg

Min oldefar sjømann Jan Olai Olsen Næs skal være født i Sogn og Fjordane på en gård som heter NES. Han står oppført som uekte barn født 17.jan 1854 av Serine Olsd f.4.10.1821. Far står oppgitt å være Skomakersvend Ole Anders. fra Bergen? I dåpsregisteret skrives fornavnet Jahn Olai.Kan noen hjelpe meg å finne fram til mer kunnskap om min tippoldefar Skomagersvend Ole Anders.?Med hilsen Gjertrud Tveitevåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

En sterk kandidat fra Bergen (uten at jeg kan bevise det)er Ole Anderssen Vold, fra Lærdal. Han var født i Lærdal prgj. 18.11.1836, og ved vielsen 04.11.1860 med Synneve Magnesdatter fra Fjell prgj. er han nevnt skomakersvenn. I folketellingen for Bergen 1865 er han fremdeles skomakersvenn. Så sagt har jeg sjekket andre med samme navn, men enten var de for ung eller gamle. Håper dette kan gi deg en ledetråd videre. Mvh. Kenneth B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjertrud Tveitevåg

Løsningen var mer nærliggende enn antatt. Faren til Jahn Olai Olsen (f.17. januar 1854) var på Nes gård og han giftet seg med Severine Olsdatter, mor til Jahn Olai, 13.mars 1854, to måneder etter de hadde fått sin første sønn.Familien flyttet senere til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.