Gå til innhold
Arkivverket

[#6615] Grønbech i Risøyhamn/Andøy


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Slekta Grønbech brukte Risøyhamn i Vesterålen som jekteleie i flere tiår. Først på 1760-tallet dreiv Isach Grønbech stedet. Han var (pr. 1763) gift med Berit Nilsdtr, og døde i Risøyhamn i 1800, oppgitt å være 77 år gammel. Da overtok en ny Isach Grønbech borgerleiet. Han var gift med Gurina Brantzæg. Begge bodde i Trondheim i 1801, henholdsvis 21 og 20 år gamle. De fikk i 1802 sønnen Isach, som blei neste driver av borgeleiet i Risøyhamn.Vanligvis gir søk på nettet etter folk fra kondisjonerte slekter mange treff, men ikke når det gjelder de tre Isach'ene. Spørsmålet mitt er først om fremst: Kan noen svare på om nummer 1 og 2 i rekka var far og sønn? Dernest: Veit noen av mer omfattende informasjon om akkurat denne Grønbech-greina?Johan I. Borgos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg får prøve igjen da jeg må ha gjort noe rart med forrige beskjed. Du vil nok finne svaret på spørsmålene dine i boka: Handelsstedet Risøyhamn av Odd Solhaug, utgitt av Th. Benjaminsen AS 1997, trykket i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg får prøve å sette opp noe jeg har tatt ut av Hornemanns samlede i Trondheim. Isak Grønbech f 16.. Nordlandshandler,Leiet Skarvaagen ? ,død 17/1-1697. gift med Karen Hansdatter Norman f.1664 død 12/2-1740.Hun g.2. med Dines Pedersen. 3 barn notert. 1: Hans Isaksen . f.16..Nordlandshandler d. 1755 han drev paa Bakkene ovenfor Taraldsgaarden. g.m. Kirsten Steffensdatter Schjødt f. 16.. d.april 1730. (Hornemann har en Hans til)Hans Isaksen Grønbeck f.1692 Nordlandshandler,Bremnes i Sortland,Vesteraalen, død juni 1752 ?gift 1735 i FK Maren Jensdatter Ross.Her noteres det at hans arvinger solgte leiet Bremsnes i Vesteraalen 1753 til Ole Kristian Myhre. 2:Jens Isaksen Grønbeck. 3: Ane Isaksdatter Grønbeck f. 1697. Den første her: Hans Grønbech, står oppført med 2 barn. Isak Hansen Grønbeck f. 1723 Nordlandshandler, Risøyhavn d.30/5-1800.og Anna Katrine Hansdatter Grønbeck f.1725 d.28/2-1809 Denne Isak Hansen Grønbeck var gift 2 ggr. 1:FK 19/2-1745 med Birgitte Nilsdat Blom sal Nils Jonsen f.1698 d.20/11-1775 g.2:FK 23/21776 Birgitte Marie Mikkelsdatter f.1750 d.17/2-1805. Barn i disse ekteskap: Hans 21/11-1777 d. 3 uger gml, og Isac 14/3-1780 Nordlandshandler d.21/6-18..g. m. Gurine Pedersdatter Brantzeg f. okt. 1779 d.14/6- 1830. og tredje barnet:Hans Christian Grønbech døpt 23/12-1781 . Håper dette var til litt hjelp. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Der falt flere brikker på plass enn de jeg hadde på blokka mi i forrige innlegg! Ikke dårlig å få svar på oppfølgingsspørsmålet også (koblinga til Grønbech'en på Bremnes). Takker & bukker! Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Johan I. Borgos

Og nå, ni år seinere, holder jeg på med kapitlet om Bremnes i bygdeboka for Sortland. Der hadde Hans Isaksen Grønbech et kremmerleie fra 1723 og til han døde i 1752, mer eller mindre sammenhengende. Han gifta seg for andre gang i 1735, som Terje skriver i (3), men veit noen hva første kona hans het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.