Gå til innhold
Arkivverket

[#6690] Bokbinder Anders Larsen Lunder, Kristiansand


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Bokbinder Anders Larsen Lunder f ca. 1809 i Christiania giftet seg i Kristiansand med Karen Marie f. i Kristianand. Antar at det var litt før 1839, da de fikk sitt første barn da. Er det noen som kan kikke litt i kirkeboken for meg, og om mulig finne ut hvem foreldrene hans var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift i Kristiansand krk. 17/5 1838 bogbinder Anders Larsen Lunder f. Hadeland pgj. 29 år, far gårdbr. Lars Thronsen Lunder (mulig det da tilhørte Jevnaker prgj.); og Karen Marie Gislesdt. Homme, 26 år Christiansand, far skipsbygger Gisle Homme.I Leewys's bøker om: Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider finner du i bd. I s 116 en del ting om Gisle Homme f. i Øvrebø omkr. 1775. I bd. III s. 45 finner du litt om bokbinder Anders Larsen Lunder. Det er verdt å lese, står nen artige ting der. Anders var også frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte å ta med at Anders døde i 1891 83 år gml. Enka eide huset da det brant ned i 1892. Ta en titt i de bøkene, det finnes et eget bind med navneregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

En tur til riksarkivet og Bygdebøkene om Øvrebø og Finsland vil gi deg råmaterialet. Bertor Gislesson Ilebekk, 1634-97 hadde sønnen Ulf Bertorsson Homme, -før 1740. Det skulle forundre meg om du ike skulle finne en forbindelse der. Bygdeboka for Bjelland har under Bjerland ei ætteliste fra tidlig 1600 tilbake til ca. 1400. Forøvrig Oddernes og Søgneboka. God jakt, mye arbeid, men du får resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Stor takk til Berit Knudsen, Harald Storaker og kristian Fjelsgård for hjelpen. Hadde neimen ikke trodd jeg skulle få så mange opplysninger om Anders Larsen Lunder på så kort tid, fantastisk,har jo lett etter han i flere år! Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde han var født i Oslo, det var jo et blindspor. Nå har jeg bestilt på biblioteket de bøkene ere anbefalte.Nå gleder jeg meg til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.