Gå til innhold
Arkivverket

[#6769] Ephraim Carlsen Hestnes f.1796 på Hitra


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Ovenfornevnte Ephraim/Efraim (Gunerius?) Carlsen Hestnes fikk den 16. juli 1826 datteren Anne Boletha (ymse stavemåter er funnet...), sammen med sin hustru Boletha Antonsdatter. Dette skjedde i Kvernes prestegjeld.Jeg mener å ha funnet den fem år gamle Ephraim som fostersønn på gården Hæstnæs på Hitra i FT 1801. Er det noen som kjenner hans opphav, eller har mulighet til å gjøre meg en kjempetjeneste og finne det ut (kirkebøker/bygdebøker)?Jeg er samtidig svært interessert i opplysninger vedrørende hans hustru Boletha Antonsdtr., men innser at det er lite sannsynlig at noen kan gi meg info om henne, da jeg ennå ikke kjenner hennes fødested eller -år. Men jeg lever alltid i håpet...Mvh Torun S. Soknes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Klefstad Johansen

Jeg har nå lett igjennom kirkebøker for Frøya / Hitra, men kan ikke finne Ephraim Carlsen under døpte i det aktuelle tidsrom. Derimot fant jeg ham undet vielser. 16. okt.1819 i Dolm kirke gifter Efraim Carlsen Ulvan 23 år seg med Boletta Jacobsdatter Svankilen, også hun 23 år. I 1801 tellinga finner du Boletta med hennes familie på gårdren Svankilden. !6. juli 1819 får de sønnen Anthon. Men Ephraim hadde en sønn fra før,Mathias, som ble født utenfor ekteskap 12. feb. 1816, moren het Beret Qvalen. Vel, du får se om du ble noe klokere av dette....Mvh.Inger Klefstad Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torun S. Soknes

Tusen hjertelig takk for hjelpen, og beklager at det har tatt meg så lang tid å takke! Innlegget mitt forsvant relativt raskt nedover på lista, så jeg trodde ikke at noen hadde svart før jeg ved en tilfeldighet ble oppmerksom på det i dag.Dette gir meg noe nytt og saftig å jobbe videre med. Det er imidlertid noe jeg lurer på: Ved dåpsinnførselen til Anne Bolette i Kvernes i 1826, står moren oppført som Antonsdatter både i kirke- og klokkerbok. Nå virker det relativt sikkert at hennes far het Jakob, og jeg ville vel ha avskrevet Anton som feil dersom du ikke hadde nevnt at Anne og Ephraim kalte sin første sønn Anton. I hvilken sammenheng hører dette navnet inn i familien?Dessuten: var det noen form for epidemi som krevde mange liv på Hitra rundt 1788-1798? I FT 1801 står Jakob Baardsen Svankilen og hans hustru Andrea Monsdatter oppført med seks barn. Fire av disse er født med noenlunde regelmessige intervaller i perioden 1780-1788, mens det deretter er et opphold på nesten ti år før nr. fem og seks ser dagens lys. Kan være mange mulige forklaringer, har du noen tanker som kan kaste lys over dette?Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.