Gå til innhold
Arkivverket

[#6866] Hvor starter man?

Gjest Merethe Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Merethe Dahl

Søker etter slekt fra rundt 1900, der min bestefar er delvis funnet, men ikke min bestemor. Hun ble født i 1903, finnes det arkiv man kan søke i på nettet, eller ellers for de som er født etter tellingen i 1900?Hvor starter man?Jeg mener å ha hørt at det finnes et arkiv i Kongsberg, noen som vet om dette stemmer, og om dette dekker hele landet (f eks Finnmark og Hedmark)?Det kan sendes en mail til meg om dere vet noe om slektene Berget (Undseth) fra Tolgen herred eller omegn, eller om dere vet noe om slekten Aidijervi fra Finnmark. (herred usikkert)På forhånd takk for svar!mvh Merethe Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du ønsker å kartlegge slekten bakover (forfedre), er det et godt utgangspunkt å starte med besteforeldrenes dåpsinnføring i kirkebøkene. Det forutsetter at du kjenner prestegjeld og omtrentlig tidspunkt. Kirkebøkene kan du som regel få lånt inn til ditt lokale bibliotek og studere der dersom de har en mikrofilmleser.Hvis du på annen måte skal søke i Finnmark og Hedmark, må du enten på de lokale statsarkivene (Tromsø eller Hamar) eller til Riksarkivet i Oslo.Navnet Undseth høres for øvrig ut til å kunne stamme fra Rendalen, som ikke er langt fr Tolga.RunePS Hvis du ønsker hjelp direkte i dette forumet, kan du jo prøve å legge inn de detaljene du har i dag. Det er mange gode hjelpere her... DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D. Josefsen

Aidejavvre (Aidijervi) er en tidligere fjellstue som ligger mellom Kautokeino og finskegrensen (i Kautokeino kommune). Den første oppsitter var Adam Andersen Triumf (f nær Karesuando ca 1800) som kom dit fra Alta ca 1850. Familien skal vistnok fortsatt ha stedet. Jeg vet at en av hans sønner, Johan Petter, f i Alta ca 1842, etterhvert slo seg ned i Hammerfest og der kalte seg Aidijervi (skrevet i kildene på en lang rekke ulike måter så som Aitijervi, Aidejervi, etc). Johan Petter Aidijervi var i mange år ishavsfarer/skipper (det finnes spredte opplysninger om ham i bøkene om Hammerfests historie), og har flere barn og barnebarn registrert i Hammerfest fram til 1900. Noen kirkebøker for Hammerfest finnes i Digitalarkivet, i tillegg finnes opplysninger i folketellingene. Jeg vet ikke om det er denne slekten du søker, men den er kanskje verd en nærmere undersøkelse. Alternativt kan det også være andre av Adam Triumfs barn som kalte seg Aidijervi.Det overstående er skrevet etter hukommelsen. Dersom det er av interesse så har jeg mer eksakte opplysninger (datoer, navn på noen barn/barnebarn, litt om forfedrene til Adam Triumf og hans kone, etc), men ikke for hånden akkurat her.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.