Gjest Jeanette Kleve Skrevet November 14, 2001 Del Skrevet November 14, 2001 Min oldefar og hans søster (samme mor, forskjellige fedre)ble satt bort da deres mor døde i 1874. Det ble betalt bidrag for søsteren, men jeg kan ikke finne noe på min oldefar.Er det noen som vet hvordan dette med barnebidrag fungerte? I såfall, hvor lenge ble det betalt barnebidrag?Hilsen fra Jeanette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kirsten Holterud Skrevet November 18, 2001 Del Skrevet November 18, 2001 Hei Jeanette! Det finnes en bok av Else Øyen "Ugifte mødre" utgitt på Universitetsforlaget, som du kanskje kan ha nytte av. Jeg har den i bokhylla,men siden jeg har havnet i rullestol, og boka er den øverste hylla, får jeg ikke tak i den. Ellers forteller forfatteren Fredrik Parelius at barnebidraget ca 1880 var kr 40,- pr.år i byene. På landet ble det utbetalt i naturalier (Jeg mener å ha lest et visst mål mel og ett par sko),men hvor lenge man betalte bidrag, eller hvem som håndhevet dette,er jeg ikke sikker på. MVh Kirsten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts