Gå til innhold
Arkivverket

[#6942] Møller på Røros


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Frederich Sandnes ( se innlegg 4849) Hadde foreldre Anders Galaaen og Maren Møller - jeg er interrisert i aner bakover her - eneste jeg vet er Marens far som het Cristoffer Møller.Takker for all mulig hjelp:-)MVH, Gurli H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe sikkert om forfedrene til Fredrik, men jeg kan jo alltids klippe litt fra kirkeboka for Røros:Dpt. 7.11.1728 Sara. Far: Anders Ols. Galaaen. Faddere: Mathias Bruun, Ifver Grube, Christen Ivers. Bachen, Malene Borchgrevingk, Maria Kirstina Møller, Ane Joensd. Dpt 11.2.1731 Friderich. Far: Anders Ols. Galaaen. Faddere: Jens Finne, Anders Davids., Ole Erichs Galaaen, Mette Maria Busch, Ane Olsd. Galaaen, Kirsten Pedersd. Haanes Bgr. 29.7.1734 Sara Andersd., 77 Aar. (Pårørende: Ole Erichs. Galaaen) Bgr. 26.2.1736 Ole Erichs. Galaaen, 71½ Aar Dette er selvfølgelig ikke et 100% sikkert bevis, men det ser altså ut til at Anders Galåens foreldre var Ole Eriksen Galåen (ca.1665-1736 og Sara Andersdatter (ca.1657-1734). I manntallet for 1701 for Røros finner vi denne husstanden: Bergsknegt Olle Ericksen Norfior, 34 aar Erick Olsen, 6 aar, søn Anders Olsen, 2 aar, søn Knud Erichsen, 19 aar, tienestekarl fød i NorfiorDette passer jo godt, men Anders, Ole og Erik er vanlige navn, så helt sikre kan vi ikke være her heller. Når det gjelder Maren Møller, har jeg ikke mye å fare med. Som du ser ovenfor, er det en Maria Kirstina Møller som var fadder for Sara i 1728. Hun er ofte brukt som fadder på Røros, - i alle fall fram til 1743. Det kan godt tenkes at hun også er blitt kalt Maren og dermed er mor til Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.