Gå til innhold
Arkivverket

[#6944] til å bli tullerusk av,sønvisen-synvis...Narjordet


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

nu har jeg lest bøker, gransket arkiver,snakket med folk,kjente og ukjente....fått nye venner...men jeg vet fortsatt ikke hvem som er foreldre til Per synvis f.1827 i Tolgen Gift med Bente Knutsdatter Hammer f.1829. Flyttet til Tverrelvdalen i Alta.slik det ser ut fra tidligere og senere, er det sansynlig at faren het Synvis?....eller er synvis navnet noe Per har tatt siden..tro ?kan han ha het Narjord ? har noen tilgang på kirkebøker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! I stamrullene for Østerdalsk kompani her på Digitalarkivet finner du Peder Synvissen født 23.06.1827, fra Nedre Steen i Tolga, med merknad om at han flyttet til Alta i 1847-48. Det er altså ikke Peder Sønvissen fra Nordre Narjordet som er din mann. Søk på farsnavn som inneholder "vis", så får du fram alle aktuelle kandidater. Søker du på samme måte i folketellingen for 1801 i Tolga finner du tre aktuelle fedre. Via bygdeboka eller andre lokalhistoriske kilder skulle du klare å finne ut hvilket gardsnr som er Nedre Steen. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Eva! Synvis/Sønvis går igjen i Tolga og Tynset. Jeg søkte på Synvis Pedersen på Familysearch, og fant en som giftet seg med Barbro Olsd. i Tolga 12.4.1750 Han kan jo ha fått en Peder Synvisen, som igjen har fått en Synvis Pedersen (det finnes 2 gutter i Tolga som heter Synvis Persen/Pedersen, en på 1 år, en på 12 år, som så gjerne kan ha fått en Per Synvisen i 1827. Synvis/Sønvis er også brukt i Tynset. EN annen Per Synvisen giftet seg med en Kari Torgersdatter 27.12.1780 (kan jo være hans 2. ekteskap og). Men, enig med du, du må nok gå løs på kirkebokji! Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.