Gå til innhold
Arkivverket

[#6945] Jon Kristiansen Holm - Verdal


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg forsøker met et nytt innlegg. Min tippoldefar hette Jon Kristiansen Holm f. 1848 han giftet seg i Frosta kirke i 1872 med Elen Anna Kristiansdtr. f.1845. I folketellingen for 1900 bor dette ekteparet på gården Holmli i Verdal. Men i bygdeboken fra Verdal stemmer ikke opplysningene som er oppført på han. Han heter der noe annet. De hadde en datter Inga døpt 22.12.1889 i Verdal, en datter som hette Inger døpt 29.01.1888, så hadde de sønnen Martin f. 1877,datteren Bergitte og Berte Kristine f. 2/2 1877 i Stjørdal, sønnen John Adolf og min ane Karoline. Jeg har gravd meg igjennom hele landet når det gjelder folketellingen for 1900 og jeg finner faktisk ikke noen andre ektefeller med samme navn som disse 2 i Verdal. Jeg har fått opplyst at han antageligvis døde 02.08.1913, hun døde 25.08.1922. Leg lurer nå på om jeg kan gå utfra at dette er mine aner? Det at han står oppført med et annet etternavn gjør at jeg er i tvil på om dette er de jeg leter etter, men samtidlig kan jeg ikke skjønne noe annet. Håper noen kan hjelpe meg.Med hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er i tvil om dette kan være rette mannen. I 1900-tellinga på Digitalarkivet er han bare kalt John Holmli, farsnavnet finnes ikke. Kona er Elen Kristiansdatter, men det står ikke fødested, antakelig er derfor begge født i Verdal. Elen Kristiansdatter var sannsynligvis i tjeneste på Mikvold i 1865, mens John Holmli er mer usikker. Barn som er nevnt på Holmli i 1900 er Martin, Inga og Inger. Dersom du ikke fra andre kilder er sikker på at din ane Karoline hadde søskena Martin, Inga og Inger, vil det nok være bedre å leite etter John Kristiansen Holm et annet sted. Jeg skal se nærmere etter i 1865. Mvh Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om du ikke var helt enig med svaret i ditt forrige innlegg ang. Holmli. Det ville kanskje vært bedre å begynne igjen på Karoline. Hva het hun til etternavn, når ble hun født, gift og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Go'dagen! Har søkt litt i dødslistene for Verdal her på Digitalarkivet, og har funnet noe om Jon Holmli og kone. Opplysningene der får meg til å tvile litt. Mannen som døde på gården Holmli 02.08.1913 står som gift mann og gårdbruker John Johnsen Ekren (f. 1848). Kårenke Elen Anna Kristensdatter på Holmli (f. 1845) døde 25.08.1922. Jeg føler meg rimelig sikker på at dette er paret som er oppført på vestre Holmlia i 1900. Jeg føler meg derimot usikker på om det er familien _du_ søker. Barna Inga Eline (f. 10.11.1889), Inger Marie (f. 07.11.1887) og John Martin (f. 19.06.1877) står alle som barn av John Johnsen Holmli og k. Elen Anna Kristiansdatter. I 1877 står paret som innerster, seinere som gårdbrukere. Disse hadde i tillegg sønnen Iver Marius (1883-1886) og en dødfødt gutt (1886). Fader John kalles i 1883 gårdbrukersønn. Skal en tro folketellinga 1891 blir dette en feilaktig tittel; gårdbrukeren i 1891 var Elen Annas far, Kristian Olsen.Hva står det om far til henholdsvis Jon Kristiansen og Elen Anna Kristiansdatter da ekteskapet mellom dem ble inngått på Frosta i 1872? Jeg vil tro både brudeparets fødested og fedrenes navn står der.Med vennlig hilsen Arne Langås, 7630 Åsen, eutrollet@hotmail.com, http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.