Gå til innhold
Arkivverket

[#6946] Elisabeth Jensdatter Bergendahl - Innvik i Sogn

Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Leter og leter etter noen spor hvor min anemor kommer fra - Dette vet jeg:Elisabeth Jensdatter Bergendahl f.1749 d. 8/4-1827 g.8/11-1784 med Rasmus Arneson Dragsetter/Oldelven) 1750-1800. Elisabeth ble skrevet som Lisbeth også ved to av barnas dåp. Hvor kommer hun fra - Bergendahl??Likeså lurer jeg på hvem aner til Elisabeth svigermor var. Altså foreldre til Rasmus var: Arne Rasmusson Oldelven 1711-1772 og Anne Pedersdatter Lyslo 1725-1801 ( hvem er Anne??) Ved hennes død står hun ( om det er den rette) under gården Øystad - hvorfor??? - Takker for all mulig hjelp:-) MVH, Gurli H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Anne Pedersdtr Øyestad er ikkje same kvinna. Ho var gift med Anders Rasmusson Øyestad. I Aaland si bygdebok står om Anne Drageset at ho døydde over 76 år gammal etter 1801; det vil i praksis seie at han ikkje har funne henne død i kyrkjeboka. Det kan tyde på at det ikkje er blitt skrive inn av presten, eller at ho har døydd utanfor Innvik sokn. Aaland skriv at Anne kan vere frå Lyslo, men som du gjerne veit, er kyrkjebøkene før 1750 tapt, så der er lite å gå etter. Skrifteprotokollane kan hjelpe i mange tilfelle, men eg kan ikkje sjå at der er skifte etter nokon Peder Lyslo, dessverre.Bergendahl-namnet finn du ikkje mange stader i Noreg i 1801. Eg legg merke til ein prest Jens Bergendahl i Flekkefjord; han er ikkje gammal nok til å vere far hennar, men kanskje ein slektning (bror?) Ein apotekardreng J.B. i Kristiansand er 17 år og kan vere oppkalla etter bestefar sin -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Angåande namnet Bergendahl: I året 1808 kom ein tysk kompanikirurg til med skip til Kristiansand. Han bar namnet Ludvig Conrad Ferdinand Bremer, og var fødd i Stadt-Oldendorf i Braunschweig, Tyskland i 1782. På kaia i Kristiansand stod den ti år gamle Gjertrud Johanne Elisabeth Bergendahl. Med tid og stunder vart dei gifte, og familien endte opp på Levanger i Nord-Trøndelag der Bremer ei tid dreiv sjukehus. Gjertrud var dotter av prest Jens Bergendahl (d. 1803) i Borgund og kona Charlotte Amalie (f. Lem). Kilde: Artikkel om Ludvig Bremer i årbok for Levanger Historielag 1988, s. 50-55. Kan dette vera av same folket?Mvh Arne Langås - eutrollet@hotmail.com - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Eitt og anna ekstra: I familysearch.com finn eg ekteskapet millom Ludvig Bremer og Gjertrud Bergendahl i året 1813, ikkje 1815. Vidare kan eg i den basen finne at ein Jens Hanssen Bergendal, son av Hans Bergendal og Agneta Holtermand, vart døypt i Korskirken i Bergen 09.03.1713. Kan dette vera far til "di" Elisabet? Ein Jens Bergendal vart gift i Nykirken i Bergen 04.01.1744 med Maren Hofmand Krog. Alt dette frå Familysearch.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ei anna interssant innførsle i Bergen: uekte barn Friderica døypt i Domkirken 1760, far Jens Severin Bergendal, oppgjeven å vere frå Sogn. (Innvik ligg forresten i Nordfjord).I kyrkjebøkene for Sogn og Fjordane finn vi to uekte born av prokurator Jens Bergendal, bustad Sogndalsfjæra, i 1758 (tvillingar Ole og Sjur) - dette kan vere same Jens'en.Kapellan Jens Bergendal i Leikanger som får barn frå 1786 til 1791 er vel derimot neppe den same.Kanskje kan eit oppslag på Elisabets død i 1827 gje meir opplysningar om fødestad enn det som står i DA - har du vore i originalkjelda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei alle sammen!Gosh! Dette ble mye på en gang - tusen takk! Jeg har ikke vært i orginal kildene - enda - har kort leser så jeg kan vel bestille - jeg satt i går og tok litt overblikk på hvor jeg var helt blank og satte inn noen etterlysninger. Dette ble mange gode tips, takk igjen :-)GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg fann akkurat noko interessant i elevlista for Bergen Katedralskule; der har Jens Bergendal, f.1754 (truleg den nemnde presten?), vore elev, og han er oppført som son til Jens Bergendal, sokneprest i Hammer. Kanskje er di Elisabet også dotter til denne soknepresten?Eg ser forresten at kapellan Jens B i Leikanger har ei kone som heiter Charlotte, og det er då rimeleg grunn til å tru at dei er identiske med presteparet som Arne nemner i sitt fyrste innlegg.Eg trur du gjer lurt i å prøve å kartlegge denne prestefamilien - sjølv om han kanskje ikkje skulle vise seg å vere "din", er det greit å ha oversikta over medlemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg skreiv dette medan du skreiv ditt innlegg, så derfor får eg kome etter med svaret: Foreldra er så vidt eg kan hugse ikkje nemnde på denne tida, berre forlovarane, men for å vere sikker på det, kan eg ta ein liten tur på biblioteket og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Som eg trudde, berre "caut" (kausjonistar).Derimot kan du kanskje ha litt nytte av fadderane ved dei 5 barnedåpane. I tillegg til folk frå bygda, finn eg desse "prominensane":1786 - provstinde Baar, 1787 - leutnant Friis og Madame Arnet, 1791 - Hr. Wolf og madame Tonning, 1792 - Hr. Mathias Lind, 1794 - Madame Irgens.Dette kan absolutt peike i retning av ei prestedotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette var så moro at eg har leita litt til ;-)Det ligg ein del på DA/DP frå Hamre, og der finn du 4 konfirmerte Bergendal, nemleg Hans 1768, Jens og Morten Ruus 1772, og Agnete 1783. Dessverre inga Elisabet. Men dersom presten Bergendal kom til Hamre etter ca 1764, kan ho vere konfirmert ein annan stad og likevel vere dotter hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

HEi Aase!Hvilken hjelp da!! Hyggelig! Jeg så på tellingen for 1801 at Elisabeth var da 48 år (og enke) , altså født ca 1753, det kan godt mulig da være rett at det er søster til Jens f.1754 og datter av sognepræst i Hammer - Jeg ser at i 1801 er en Hans Bergendal sognepræst - det kan være enda en bror til Elisabeth - Hans er født ca 1752 og gift med Bergitha Friele - GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Når det gjelder familien som er Jens og Charlotte Amalie finner jeg dem under 1801 telling i 1112 Flechefiord - med 7 barn - av deres barns etternavn og bedømme, skulle man tro at alle Bergendahl´er i Norge er fra samme familie - Rart man ikke finner Erlisabeth som liten noen plass....GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så greitt å holde rede på prestefamilien Bergendahl, så det kan kanskje være nyttig med en liten oversikt. På grunnlag av Lampes prestehistorie kan vi sette opp dette: Jens Sørensen BERGENDAHL (1650-1720), sogneprest ved Korskirken i Bergen g.m. Anne Kathrine Jensdatter SPLID (d.1767) ___________________________________________|_________________________________________________ | | | | | | Hans (1680-1747), kjøpmann i Bergen Jens (1684-1750) Søren (1695-ca.1736) Anne Helene Anne Cath. Barbara ~(1)Maria HEINECHEN (d.ca.1711) sognepr. i Danmark pers.kap. i Haus døde ung døde ung ~Dithmar KAHRS ~(2)Agnete HOLTERMANN (d.1775) ~Kristine HYLLING ~Anne Chr. SMITH kjøpm. i Bergen | | |_________________________________ |________________________________________ | | | | | | ? Jens (1713-1782), sognepr. i Hammer Maria Henrik Jens (1729-1777) Anne Helene Anne Cath. Maria ~(1)Maren Hoffman KROG (d.17147) (f.1715) (f.1716) prest i Danmark (1730-1790) (1732-1809) (1725-1760) ~(2)Karen Kristine RUUS (1732-1813) ~P. Pedersen ~H.J.WADBECH ~T.Pedersen | _________|_____________________________________________________________________________________________ | | | | | | | Hans (1752-1830) Morten (f.1754) Jens Severin (1755-1803) Maren(f.1758) Thomas(f.1760) Bentea(f.1765) Agnete(f.1767) sognepr. i Hammer sjømann kap. Leikanger og Borgund døde ung døde ung døde ung døde ugift sognepr. Flekkefj. [Hvis diagrammet ikke vises godt på skjermen, kan det kanskje hjelpe å redusere skriftstørrelsen]Elisabeth Jensdatter BERGENDAHL (f.1749) finnes ikke her, men så hører jeg rett som det er at Lampes prestehistorie er "notorisk ukorrekt". En av Jens-ene ovenfor kan ha hatt en datter som Lampe ikke har fått med seg. Dessuten kan Henrik (f.1716) ha hatt en sønn som het Jens. Vi skal heller ikke helt se bort fra at Bergendahl-navnet kan ha blitt brukt av etterkommere til noen av jentene i oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au da! Kark likte visst ikke formateringen. Jeg får prøve én gang til: Jens Sørensen BERGENDAHL (1650-1720), sogneprest ved Korskirken i Bergen g.m. Anne Kathrine Jensdatter SPLID (d.1767) ___________________________________________|_________________________________________________ | | | | | | Hans (1680-1747), kjøpmann i Bergen Jens (1684-1750) Søren (1695-ca.1736) Anne Helene Anne Cath. Barbara ~(1)Maria HEINECHEN (d.ca.1711) sognepr. i Danmark pers.kap. i Haus døde ung døde ung ~Dithmar KAHRS ~(2)Agnete HOLTERMANN (d.1775) ~Kristine HYLLING ~Anne Chr. SMITH kjøpm. i Bergen | | |_________________________________ |________________________________________ | | | | | | ? Jens (1713-1782), sognepr. i Hammer Maria Henrik Jens (1729-1777) Anne Helene Anne Cath. Maria ~(1)Maren Hoffman KROG (d.17147) (f.1715) (f.1716) prest i Danmark (1730-1790) (1732-1809) (1725-1760) ~(2)Karen Kristine RUUS (1732-1813) ~P. Pedersen ~H.J.WADBECH ~T.Pedersen | _________|_____________________________________________________________________________________________ | | | | | | | Hans (1752-1830) Morten (f.1754) Jens Severin (1755-1803) Maren(f.1758) Thomas(f.1760) Bentea(f.1765) Agnete(f.1767) sognepr. i Hammer sjømann kap. Leikanger og Borgund døde ung døde ung døde ung døde ugift sognepr. Flekkefj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette var ei grioversikt, og plasserer fleire av dei Bergendalane eg har vore borti.Oversikta inneheld også ein Jens Severin, men han er for ung til å vere far til den uekte Frederica i Bergen 1760. Oversikta inneheld heller ingen som passar til å vere prokuratoren som får barn i Sogndal i 1758. Vi har dermed truleg 1 eller 2 personar som heiter Jens Bergendal utanom denne presteslekta og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei hei! No ble det bedre og få oversikt ja! Takker for innlegget - men enda er jo ett stor mysterium hvor min Elisabet/Lisbeth kommer inn. I 1865 heter ei Elisabet Bergendahl i Christiansand 7 år, om det er tilfelding eller navnet er i familien er ikke godt og si - noen tips om hvordan finne henne??? Og hvor er det blitt av Jensene - det må jo være en av de som muligens er min ane da..MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase! Du skriver at vi truleg har "1 eller 2 personar som heiter Jens Bergendal utanom denne presteslekta òg". Jeg tror vi må ta høyde for at de Jens-ene vi ikke har klart å plassere kan være av samme slekta. Lampes prestehistorie er ikke nødvendigvis komplett. Spesielt virker det sannsynlig at den frivole Jens Severin fra Sogn, far til Friderica (f.1760) og muligens til Ola og Sjur (f.1758), er av denne familien etter som dette dobbeltnavnet opptrer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg trur du har rett i dette, men så var det "the missing link", då.Når det gjeld eit eventuelt svensk opphav til Bergendal-namnet, har eg ikkje så mykje tru på det. Namnet førekjem tydelegvis der, men så vidt som eg har forstått, har svenskane hatt tradisjon for å "lage" seg etternamn, t.d. når det har fått meisterkompetanse i handverket sitt. Eg har namna Liljedahl og Rosenlund i morsslekta mi, og har hatt litt kontakt med svenske familiar med same namna, og med eit unntak (av 4-5, trur eg) kan familien førast tilbake til den fyrste som brukte namnet, og då gjerne på denne sida av 1800. Eg veit også at enkelte reisande familiar har hatt slike "fine" namn, men eg trur ikkje provstinde Baar ville vore fadder for Elisabets barn dersom Elisabet ikkje hadde ein prominent familie i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Blant mine forfedre har jeg Bergendahl-navnet i flere generasjoner og har derfor samlet en del informasjon om denne familien. Alle brikker er ikke kommet helt på plass og jeg kan derfor ikke gi Gurli et konkret svar på hennes spørsmål, men noe utfyllende informasjon til henne og andre kan jeg bidra med. I likhet med Knut har jeg brukt Lampe som kilde. Dessuten noe fra Holtermann-boken og diverse andre kilder.Den første av presteslekten Bergendahl i Norge er den danskfødte Jens Sørensen Bergendahl (1650-1720) sogneprest til KK og gift med Anna Cathrine Spend. 6 barn i ekteskapet, derav sønnen Hans Jensen Bergendahl, (1680-1747) hører i Bergen. Hans ble igjen far til Jens Hansen Bergendahl (1713-1782), sogneprest til Hammer. I dennes ekteskap med Karen Christine Ruus var det 8 barn, bl.a. Hans (1752-1830) som etterfulgte faren i embedet og Jens Jensen Bergendahl (1756-1803) , res. kap til Borgund og senere sogneprest til Lund (Moi) og gift med Charlotte Amalie Lem. Da han døde i Lund 1803 reiste enken til Kristiansand med sin barneflokk. Herfra dro sønnen Jens (1785-1815) (apotekerdrengen) tilbake til Bergen der han finnes i 1815. To av hans brødre bodde da i hans hus. Nevnte Gjertrud var guttenes søster. En annen bror, Knud Holtermann Bergendahl (1796-1880) ble trelasthandler i Kristiansand og fikk 3 barn. Den eldste, Jens Johan Holtermann Bergendahl (1827-1903) var trelasthandelen og ble reder. Han hadde igjen 8 barn.Den første Jens Sørensen Bergendahl hadde 6 barn. Den yngste, Søren Jensen Bergendahl (1695-1735) var og presteutdannet og virket først som pers.kap i Haus før han 1732 ble utnevnt til sogneprest i Frøslev i Danmark. Her er de økonomiske forholdene dårlige og etter at han døde i 1735 er det meget trolig at hans enke returnerte til Norge ettersom barna giftet seg i Norge (rundt Bergen). Enken Anne Cathrine Smed døde i oktober 1767. Blant Søren’s barn var Jens Bergendahl, døpt 05.06.1729 mens faren virket i Haus. Om denne Jens ble værende i Norge eller om han fikk sogneprestembedet i Fredericia i Danmark etter onkelen Jens er uklart. Men at denne Jens kan ha blitt barnefar i Norge i en alder av 20 er vel ikke så utenkelig.Jens Severin har jeg ikke greidd å plassere i denne familien, men med så mange Jens’er og Hans’er er det ikke umulig at han og er beslektet med Jens Sørensen Bergendahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboken for Eid i Nordfjord A2, 1741-69 finner jeg følgende under døbte :"Aar 1852 d. 24de Maji døbt ved Eid et uægte barn kaldet Lisbeth, Fadd: Peder Olsen Møklebust, Ole Ousnes,Dorthe ? Hans ? Bersvendsens, Gertrud Ousnes, Eli Ousnes. Faderen er af Barnets Moder angiven at være Studiosus Jens Bergendal, Moderen er Agnete Bersvendsd. Ousnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Rolf Erik!Dette er en sannelig stor gjeng med Jenser og Hanser som du sier - hvor linken mellom Elisabet og faren er - kan forbli ett mysterium - men om dette er av prestefolk skulle det vel kunne tenkes at det er skrevet ned , en eller annen plass noe som setter min Elisabeth inn i rekken. Takker for infoen om Bergendahl´erne :-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg vet ikke om dette er et så stort mysterium nå når Cecilie fra Statsarkivet er kommet på banen med et nytt moment. Kan selv tenke meg at Jens har virket som huslærer i Nordfjord eller at Agnete har tjent i byen og at de så har møttes med Lisbet som resultat. Jens har nok fortsatt presteutdannelsen, han ble i følge Lampe sogneprest i Fredericia i Danmark og døde i 1777. Om han ble gift i Danmark forteller kilden intet om. Noe bedre forklaring på problemet har jeg ikke.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.