Gå til innhold
Arkivverket

[#6946] Elisabeth Jensdatter Bergendahl - Innvik i Sogn

Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Ikke noen stor nyhet akkurat, men evt. etterkommere av disse Bergendahl-ene som følger denne tråden kan jo ha nytte av å vite at Jens Sørensen Bergendahl (1650-1720) er omtalt i den utgaven av "Dansk Biografisk Leksikon" som kom ut rundt 1890. Jeg vet ikke om han er med i senere utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

OPSCecilie skrev sitt innlegg på samme tid som mitt så jeg så dette først no - vel da er jo saken klar og jeg takker alle som har vært med og hjulpet meg med alle tråder :-) Hjertelig!MVH, GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Saka er vel ikkje heilt klar? Vi veit vel ikkje om "studiosus Jens B" er identisk med den "danske" presten? Ein studiosus er vel ein student, men må han nødvendigvis studere teologi? Framleis svevar barnefar Jens i Sogndal og barnefar i Bergen Jens Severin frå Sogn (som kan vere den same) i kulissane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Berre eit siste tips: Du bør prøve å finne Elisabet sin konfirmasjon, truleg i Eid. Rett nok var mange av prestane der dårlege kyrkjerbokførarar, men er du heldig, får du eit tips om faren der óg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Aase!Takker for tipset og dette skal jeg gjøre - det ble mange gode innlegg og tips og ikke minst info om slekten bakover, no er det som sagt bare for meg og finne linken ( bekreftelsen) på min Elisabeths fader. Skal bestille kort i dag:-)Takk til dere alle!! MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Da Lisbet Bergendal giftet seg i 1784 var det et vidne ved navn Peder Remme og da hun giftet seg på nytt i 1802 med underoffiser Johannes Rasmussen Mæland var det et vidne ved navn Lihme. Muligens kan disse navn bringe deg videre. Hvad med navn på faddereLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg er til dels enig med Aase, her skal man passe seg før den endelige konklusjon trekkes. Særlig ettersom det ser ut som om Lisbet er et "uekte" barn, da blir sporene fra barnefaren fort utvisket. Jeg mener å ha støtt på Severin og Søfren (Søren)om hverandre og lurer på om ikke det ene er avledet av det andre. Hvis dette er tilfelle skulle det ikke være umulig at Jens Sørensen og Jens Severin er samme person. På den annen side, at en mann av presteslekt etterlater seg hele fire "uekte" barn lyder ikke helt riktig. Så Gurli's gåte er nok ikke helt løst. Lykke til videre.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hmmmmmmmmm ja, en får vel lete videre - jeg vet av prester her i Trøndelag som har fått flere barn utenfor ekteskap - på sine reiser rundt om i distriktet - noen er ført opp med andre fedre osv. - Elisabeth/Lisbeth er vel en slik unge da ser det ut for - det skal vel masse flaks og hell om man i det hele tatt finner den sikkre linken - Når jeg lette på Sogn og Fjordanes sine sider fant jeg 2 Jens Bergendahl - den ene var gift med Charlotta Amalia B. og den andre med Gjertrud Olsdatter. den ene Jensen med barn født på slutten av 1700 tallet den andre i 1758 - om det er Jens´en som dro til Danmark eller noen som ble i Norge det må vel bare bli spekulasjoner enn så lenge - eller har jeg sett meg blind på alle svarene - man kan lett gå surr i alle Jenser hit og dit :-) Jeg skal prøve meg på kort for konfirmasjon fra Eid som det ble foreslått her - så får vi se MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Jeg har bestillt kortene men jeg finner ingen konfirmasjon... så det får vente - Men no lurte jeg på om denne Agnete Bersvendsdatter Ousnes - mor til Elisabeth, finner ikke henne noen plass - noen tips????MVH, Gurli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du finner henne i alle fall i Bergen i 1767. Hun fikk nok et barn utenfor ekteskap, denne gang med matros Christen Larsen. Barnet het Lars og ble døpt i Domkirken 11.10.1767. Kanskje finnes det noen flere opplysninger om Agnete i kirkebokas avdeling for publ. abs.?Selv om Agnete i 1752 omtales som "Agnete Bersvendsd. Ousnes", så er det vel ikke sikkert at hun hadde så nær tilknytning til gården Ousnes i Eid. Jeg ser av 1701-manntallet at navnet Bersvend finnes i nabosognene (Gloppen, Innvik m.fl.), men ikke i Eid. Det må vel også tas høyde for at hun ikke hadde møtt Jens Bergendal i Eid, men kanskje i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Gurli -Du finner også en Agnete Bersvendsdotter viet i KK den 01. nov. 1756 med en Børge Arnesen, uk. soldat ved garnisonen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

På bru.nr. 3 på Osnes, "Wiesegarden", nemner Aaland brukaren Bersvein Mogensson,d.62 åg 1742, brukar før 1715, gift med Lisbet Mikkelsdtr, d.1745. Der er ein Bersvend Mogensen i Selje i 1701, rett nok litt for ung, men i alle fall ein mogeleg kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!Takk til dere alle - mye tyder på at det er B.M og Lisbet M som er foreldre til Agnete - utifra navnet Lisbeth - jeg har ihvertfall en pekepinne på hvor jeg kan lete videre - og hun var nok også og fartet i Bergen da - man finner kanskje flere barn litte her og litte der..... man var nok åp ingen måte noe "bedre" på dette området før heller :-)MVH, Gurli H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg har ikke helt greidd å legge dette temaet på hyllen, det må finnes en løsning på hvem som kan ha vært Elisabeths far. Hvis hennes far var en ”ekte” Bergendahl er det kun en kandidat som utpeker seg, nemlig Jens Sørensen (Severin) Bergendahl . Ved å samle fakta om etterkommere av den første Bergendahl i Norge, Jens Sørensen Bergendahl, og som levde på Vestlandet på den aktuelle tiden, samt ved å eliminere uaktuelle kandidater, står jeg igjen med bare denne personen.Hans far, Søren Jensen Bergendahl var pers.kap til Haus fra 09.08.1728 til han 24.10.1732 ble utnevnt til sogneprest i Frøslev i Danmark. Han ble entlediget fra embedet 10.05.1735 i så fattige omstendigheter at han ikke kunne betale sin kjøpmann noe over 8 riksdaler. Han ble stilt for retten og døde like etter. Enken, Anne Cathrine Nielsdatter Splid, og de tre små barna, en gutt og to jenter, reiste så tilbake til Norge. Hun ble begravet i Bergen 26.10.1767, tydeligvis uten å ha blitt gjengiftet.Ettersom faren døde da sønnen Jens Sørensen (Severin) Bergendahl, døpt 05.06.1729, kun var 6 år gammel, fikk denne Jens således ingen geistlig oppdragelse hvis han ikke ble oppdratt utenfor hjemmet. Og han virket slett ikke som sogneprest i Fredericia slik Lampe den ”notorisk ukorrekte” kilde) villedet meg til å tro. Den stillingen var det hans fetter, Jens Jensen Bergendahl d.y. som hadde. Fetteren, Jens Jensen Bergendahl d.y. var døpt 10.08.1727 og ble begravet 15.01.1787 Han var sogneprest i Fredericia fra 1764 til 1787. Dennes far med samme navn virket som sogneprest i en annen kirke i sognet fra 1718 til 1750. (Kilde: Jørgen Clausager, Lokalhistorisk arkiv for Fredericia og omegn). Det er lite trolig at Jens d.y.noengang satte sine ben på norsk jord.Så Jens Sørensen Bergendahl og hans søstre vokste ikke opp med all verdens muligheter. En av søstrene ble gift med fløttmann Pedersen. Den andre ble gift med en gjestgiver Wadbech og døde som almisselem.DA oppgir dåp av det uekte barnet Fridericha i Domkirken 27.10.1760, med foreldre Jens Severin Bergendahl fra Indre Sogn og Anna Margrethe Røring. Paret skal ha giftet seg i Bergen 14.08.1761. Det er nok selv samme Jens. Ingenting står nevnt om hans yrke.Hvilket yrke denne Jens har hatt har vi kun indikasjoner på. Men med stikkord som studiosius, kan han kanskje ha vært skriver eller huslærer ? At han har fått flere barn utenfor ekteskap er meget trolig. Men prest i Danmark ble han slett ikke !Jeg har valgt å bruke Severin og Sørensen om hverandre, Severin er en avledning av Søren i følge leksika.Og navnet Elisabeth har, så vidt jeg har kunnet se ingen tradisjoner blant de 3 første generasjoner Bergendahl. Det dukker første gang opp i 4.generasjon, som mellomnavnet til Gertrud Johanne Elisabeth, født 1798 og gift med korpslege Bremer. Og da er det mest trolig at Elisabeth-navnet kommer fra Gertruds mors familie (Lem).Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Rolf!! Dette ble da overraskende!! Jeg har ikke sett veldig mye på dette i det siste - hadt så masse oppdrag med andre slekter - men dette var interresant!! Det er masse og ta tak i enda med denne gåten...mvh, gurli :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Leiv Skjerve

Hei Gurli. Takk for sist. Det var hyggelig å treffe deg.Min mormors mor Oline Bergitte Åland var født på Ivarbruket, Brynestad, Olden i 1833. (Jeg har truffet henne i veldig ung alder). Hun var første gang gift med sersjant Johannes Rasmusson Muri, hvis far var Rasmus Rasmusson på Arnebruket, Drageset f 1794. Jeg er etterkommer i 2.ekteskapDu leter etter foreldrene til Anne Pdersdatter og som det tidligere er anført er dette på det nærmest umulig, hvis ikke et skifte skulde dukke opp.Hun oppgis å være død 76 år gml etter 1801, dvs f ca 1730, med far muligens f 30 år tidligere dvs ca 1700. På Lyslo. Persbruket finnes Peder Olsen f kr 1700.Du får bruke ham foreløbig med ?. Eller du kan saumfare bygdeboka etter en som passer bedre.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Arne Rasmusson Dragsetter og Anne Pedersdotter (Lyslo) hadde sønnen Rasmus til dåp 26.sept. 1750. Blandt fadrene var Ellen Pedersdotter Lyselov. Derved burde slektssammenhengen være rimelig klar.Det blir verre med Elisabet Jensdotter Bergendal,som i en alder av ca 35 år den 8.nov 1784 dukker opp og blir gift med den jevnaldrende Rasmus Arnesen uten å kunne stille kaveringsmann. Rasmus stilte med to av sine brødre.De fikk 5 sønner som blev døpt med 3 dåpsvitner fra faren og to dåpsvitner for moren oppnevnt av presten.Det skulde vise seg at Lisbet blev døpt i Hornindal kirke 7.mars 1751 med angitt far Hans Rasmusson Nybøen og mor .......?. UleseligFaddere: Ole Rygh, Lars Juttedal, Madame Rejise Bejer, Synneve Hougen, Barbra Sindre.Dette tatt inn i Kirkebok for Innset.Elisabets herkomst er forsøkt utradert.Hypotese:Elisabets mor: Pige Jensdotter Bergendal f ca 1730 og gjemt bort med stor skam.Elisabets morfar Jens Bergendal f kr.1700Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Leiv!!Takk selv for møtet ja - det var hyggelig!!Verden er jammen ikke stor - og takk for innspill i denne saken - jeg må summe meg litt og nærmere på den - når tiden strekker til - dette er egentlig en stor suppe ( ang Elisabeth) med masse Jenser osv...mvh, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Leiv Skjerve

I kirkebok for Eid 1752, 24.mai blev døbt et uegte barn kaldet Lisbeth. Moren var Agnethe Bersvendsdatter Ousnes. Far angitt å være Studiosus Jens Bergendal. Faddere: Peder Olsen Møklebust, Ole Ousnes. Dorthe Haus Bersvendsens, Gertrud Ousnes, Eli Ousnes.Denne Jens Bergendal må være Jens Sørensen Bergendal født i Haus, døpt 5/6 1729.Foreldre Søren Jensen Bergendal og Anne Kristine Nilsdatter SmithEt tidligere innlegg har nevnt denne Jens som aktuell mulighet.Ousnes (Osnes) liger ved NordfjordeidLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Agnete var f ca 1731, hun hadde søstrene Anne f ca 1735 og Berte Margrete f ca 1723 g 1755 i Eid med Jochim Henrich Lexau og en bror Hans, som var lensmann.Deres far var Bersvend Mogensen Rovsa, bruker av Wiesegården i Eid, f ca 1690.Deres mor var Lisbeth Mikkelsdotter Morch, død 1745, skifte 24/9 1745 i Nordfjord. Hun var første gang g m Hans Lemmechen f ca 1687Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.