Gå til innhold
Arkivverket

[#6951] Halvor Nielsen Soelberg på Hocklefald (Nesodden)


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kjenner til Halvor Nielsen (f.1770) og hans kone Marie Pedersdatter (f.1772)som bodde på Hocklefald på Nesodden(ref.FT 1801). Jeg er på jakt etter deres forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

I følge FT1801 kan det se ut til at Halvor er sønn av Niels Aslaksen f. 1743 og Anna Isaaksdatter f. 1744. Halvors kone heter her Anna Marie Pedersdatter og er født i 1782. Halvor er husmann uten jord og båtfører! som egentlig var vanlig plikt pålagt husmenn for skyss over fjorden. Til gjengjeld slapp bønder og husmenn på Nesodden veiarbeide på hovedveiene inn til Christiania som de andre Follobøndene måtte gjøre. Ellers hevise til bygdebøkene for Nesodden.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Halvor Nielsen tilhører lokalbefolkningen i Ytre Bunnefjord. Han var sønn av fraktemannen Niels Halvorsen Solberg og Ragnhild Christophersdatter (Ulvøyslekten). Det er riktig at Halvor var husmann og båtfører, men senere drev han pensjonatet på Nesoddtangen i 20 år.ODD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Til Arne og Odd: takk for hjelpen! Hvis Halvor drev pensjonat på Nesoddtangen i 20 år, hvilken tidperiode snakker vi om? Den ene av hans døttre ble født i Christiania i 1803, og det virker som om Halvor Anne Marie bodde i byen på denne tiden. Den ene av døtrene, Ragnhild, kan meget vel være døpt opp etter sin mormor Ragnhild Christophersdatter, så her har jeg en del å lete i. Hvor finner jeg noe om Ulvøyslekten som Odd refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.