Gå til innhold
Arkivverket

[#6954] Ankomst Quebec 1866 og 1869 -hva så??

Gjest Tore Hovda
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hovda

Søker "fortsettelsen" til Ole Olsen Færden som ankom Quebec 2.6.1866 med "Fr. Petersen", og hans bror Ole Olsen Leikvolden, som ankom samme sted 22.6.1869 med "Valkyrien". Har noen tips om hvordan jeg kommer videre? Hilsen Tore Hovda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Tore, Census 1901 er ikke frigitt, de krangler med politikerne akkurat nå.Det er store mangler på søkbare kilder. Gå på nettet, søk etter Genealogy Quebec og se om sidene der kan gi deg kontakt med noen du kan spørre. Søk også etter Genealogy Montreal, de ankom som regel Montreal. Det er flere personer som jobber mot betaling der og mange som hjelper frivillig. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Takk for tipset, er det noen som har andre søkeanbefalinger? Det skal finnes ettrkommere, men hvilke etternavn som senere ble benyttet aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det finnes mange muligheter - en av dem er her: http://www.glorecords.blm.gov/search/search.asp Dette er et landregister.Ellers er det jo mulighet til å søke på US-Census 1880, Nordmenn i USA her i DAJeg abbonerer på en amerikansk side med et stort materiale - skal ta en rask sjekk der, men jeg er også redd at navnene du nevner er amerikanisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har søkt litt: Ved "Exact" staving null svar, om de kalte seg Olsen ville vi ha et stort problem, men ved å søke på "Soundex" fikk jeg opp mange Ole + et patronym + FERDEN, ofte med fødested Valdres. Kan dette være et mulig spor??Jeg skalgi deg adressen i neste innlegg, men enkelte kilder må du abbonere på for å få tilgang. Om nødvendig; mail meg på tor.rustad@c2i.netFerden, Ole Olesen County: Olmsted Reel: 1 Code: 2 Volume: A Page: 145 Operator: CONRA Date: 27 January 1997 Time: 10:24 Document Type: Declaration of Intention Years: 1858 -1884 Numbers: 1-590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Fortsatt med fare for at jeg leder deg innpå et blindspor, men på nevnte web-side finner du mye på Ferden/Farden o.l., bl. a. en KEN FERDEN som søker etter opplysninger om en Peder O. Ferden fra Slidre som emigrerte fra Bergen i 1866 Du kan jo også forsøke hos mormonerne. Ellis Islan er ikke aktuell - "dine " emigrerte for tidlig til å være registrert derLykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager at jeg er frempå enda en gang - men dette er jo morsomt! OM den Peder O. F. som jeg har nevnt er interesant for deg: Det ser ut til at hans kone var Anna Abigail Danielsd. Doren. Skrivemåte kan være tvilsom da kilden min er amerikansk. Med den smule kjennskap jeg har til Valdressekter er det forøvrig tvilsomt om hun var derfra, Daniel var ikke noe vanlig navn i Slidre på den tiden. Skulle ikke noe av dette være til hjelp, så kan det være til hjelp for oss "hjelpere" å få mer data på dine emigranter. Forøvrig så finnes det en Ole Ferden i Fillmore, MN i 1880, men han er kanskje for ung, bare 22??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei igjen! Jeg har søkt litt etter Leikvold i Statene, men har ikke fått klaff så langt. Det er vel ikke usannsynlig at han brukte det patronyme Olsen - eller Ferden eller tilsvarende som broren.l Riktignok finner jeg i Minnesota flere Legvold/Lekvold med norske fornavn - men ingen Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Tipp-tippoldefaren min, Ola Olsson Ferdeneie ble døpt 24.juni 1844 i V.Slidre. Etter at han hadde laget tippoldemora mi, stakk han til Amerika to måneder etter hennes fødsel. Jeg har funnet ut at han reiste med Fr.Petersen fra Bergen 1.mai 1866, med adkomst Quebec 2.juni 1866. Han hadde en bror som også het Ola Olsson f.1830, men han benyttet etternavnet "Leivolden" etter husmannsplassen under Grihamar som han hadde brukt noen år. Han hadde med kone Kari Nilsdtr. nørre Sveji f.20.juli 1828 i Vang. De hadde med barna Sigrid f.1853,Velgjerd 1856, Berit 1859 Ola 1864 og Marit 1867. For et par år siden kom jeg over ei "Laurie Jensen" i Amerika som var etterkommer etter Ola Olsson Leikvolden, og jeg svara,men fikk aldri svar. Håper dette kan gi dere noen ledetråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Enkelte ganger er det enkle det beste - selv oim det i dette tilfellet ikke er helt enkelt likevel!! Det er mange nålevende FERDEN i USA, som du finner i "white pages" epost-adr.l ol Om du går inn på ancestry.com som tidligere nevnt, søker etter FERDEN på "exact spelling" så får du også på den måten opp mange tlf. nr. Der finner du bl.a. KEN FERDEN som jeg har nevnt tidligere. Om han er et bomskudd (høyst sannsynlig) så kan han fortelle hvem av de andre "US-Ferdens" han er i slekt med - på den måten har du sannsynlig et overkommelig antall å kontakte i neste omgang. Slik fortsetter du...... Det er på ingen måte sikkert at dette fører frem - det forutsetter bl.a. av at din tt-oldefar benyttet Ferden-navnet og at det er videreført. Det er også noen få LAURIE JENSEN, du kan jo også forsøke det sporet. Det KAN også være til hjelp om "vi" hadde navn på din tt-oldfars foreldre og alle hans søsken; min erfaring er at mange norske innvandrere i USA var flinke til å bruke navn fra nære slektninger på sine barn - særlig da navn som var "forståelige" i USA. (som et eksempel: jeg brukte mye tid og mange veier for å spore mulige etterkommere etter min oldefar's bror Edevard Rustad i USA.Vi her i Norge var 99% sikre på at grenen var utdødd. Hadde jeg gjort det enkleste; sett etter E. Rustad i White Pages hadde jeg funnet hans sønnesønn Edward Rustad høyst oppegående - i sommer besøkte han oss!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.