Gå til innhold
Arkivverket

[#6961] Lisø, Tjøtta, Nordland

Gjest Laila Normann Christiansen
 Del

Recommended Posts

Hei Driver litt med min manns aner akkurat nå, og lurer på om det er noen med kunnskap om Lisø på Tjøtta. I 1865 Finner jeg en Oline C. Johnsdatter f 1823 "Thjøta", gm. Ingebrigt Sivertsen f 1820 på Herø. Oline og noen av barna finner jeg som faddere til min manns aner som og bodde på Lisø. Min manns forForeldre er: Gurine L. Johnsdatter og Johan Larssen (på Lisø i 1865 og 1875 han da med ny kone). Det jeg vel egentlig lurer på, er om Oline er søster til Gurine, selvom Gurine er iflg.ft født på Brønnøy.Er det noen som har kjennskap til familiene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Steinar Hansen

HEI... JEG VET IKKE NOE OM DEN SLEKTA... MEN JEG VAR INNOM RHD, Å SER PÅ 1865 TELLINGA AT DAMENE DET ER SNAKK OM IKKE BARE ER FØDT FORSKJELLIGE STEDER, DE HAR OGSÅ FORSKJELLIG ETTERNAVN OLINE C. JOHNSDATTER OG GURINE L. JOHANSDATTER. VET IKKE SIKKERT, MEN JEG TVILER PÅ AT DE ER SØSTRE.MVHKSH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for respons! John-Johan-Jon går om hverandre i flere kilder. Oline var en Johns-datter i 1865, mens hun var Johans-datter i 1875. Hun er fadder til flere av Gurines barn, også hennes barn er faddere til min familie, så jeg er ganske nesten sikker på at det i hvertfall er familie. Og, foreldrene kan jo ha flyttet mellom barn...dessuten er ofte fødsels-sted feil. Så akkurat det tar jeg med salt i klypen :)Vel, jeg får vel karre meg på RA en av de vakre dager... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Laila,En liten saksing fra matrikkelen:Kriterier for søk:Bruksnavn: lisøen* Avgrenset til fylker: Nordland Antall treff i databasen for dette søket: 2. Viser 2 poster. Trykk på gårdsnavn for å se bruk registrert på gården.-------------------------------------------------------------------------------- Fylke Herred Sogn Gårdsnr Bruksnr Gårdsnavn Bruksnavn Navn på eier Skyld i ort og mark Nordland Tjøtta Tjøtta Sogn K: Ogsaa skr. Thjøttø, Thjøtø. 94 1 Lisøen Lisøen Ingebrigtssønner Edvard og Sivert 2, 2 Nordland Tjøtta Tjøtta Sogn K: Ogsaa skr. Thjøttø, Thjøtø. 94 2 Lisøen Lisøen Larsen Johan 2, 2Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, Arne, jeg har også sett disse. Johan var gift m Gurine Lydia John/Johansdatter, mens Edvard og Sivert var datter av Oline C. John/Johansdatter. Både Edvard og Sivert har vært faddere (og moren Oline) har vært faddere for GUrine og Johans barn. Jeg tror jeg har finkjemmet nettet, så jeg får løpe til Sogn til uka! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei! Jeg kan ikke gi deg svaret om Oline og Gurine var søstre, men jeg vet "litt" om den ene, Olina Chierstina. Dro kjennsel på husbonden hennar, Ingebrigt Sivertsen. Han vart født 14. mars 1820 på Sandvær Nordre, (som før 1862 hørte til Tjøtta!). Jeg tilhører hans slekt. Olina Chierstina JOHANSDATTER, vart født 8. juni 1824 på Qvarholm, Tjøtta av foreldrene JOHAN Olsen og Olina Nilsdatter. Denne Johan Olsen (f. 1793) var sønn av Ole Jacobsen og Christianna Østensdatter på Jæterøen, Tjøtta. Da Johan Olsens far dør i 1799, blir han og søskena satt bort til fostring. Johan havner på LISØ. Sjå 1801 tellingen. (Moren Christianna og den yngste datteren finner du på Tjøtta hos en slektning 1801).Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.